سقف تعداد پذیرش سالانه پناهندگان در آمریکا چهار برابر می‌شود

جو بایدن سقف پذیرش پناهندگان به ایالات متحده را از ۱۵هزار به ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش داد

دولت آمریکا پیش‌تر به‌علت شمار فزاینده مهاجران از مرز مکزیک به آمریکا، سقف پذیرش پناهندگان را در حد پیشین نگه داشته بود- Mario Tama/Getty Images/AFP

درپی بالا گرفتن موج انتقادها از سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن و پایین نگه‌داشتن سقف تعداد پناهندگان در آمریکا، رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده تصمیم گرفت که این تعداد را بیش از چهار برابر افزایش دهد و سقف پذیرش پناهندگان در سال جاری را به رقم ۶۲هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

به این ترتیب، بایدن تنها دو هفته پس از آن‌که دولتش اعلام کرد سقف پذیرش پناهندگان را مانند دولت جمهوری‌خواه ترامپ در سطح ۱۵هزار نفر نگه می‌دارد، این تصمیم را لغو کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا سقف پذیرش پناهندگان را از ۱۵هزار نفر در سال به ۶۲هزار ۵۰۰ نفر افزایش می‌دهد.

براساس این بیانیه، جو بایدن بایدن اعلام کرد که با این اقدام، سقف پذیرش ۱۵هزار پناهجو را که دولت پیشین ایالات متحده وضع کرده بود و پایین‌ترین میزان در طول سالیان گذشته محسوب می‌شود، کنار می‌گذارد؛ زیرا به گفته او، این محدودیت «ارزش‌های آمریكا را به‌عنوان كشوری كه از پناهندگان استقبال و حمایت می‌كند، بازتاب نمی‌داد».

بایدن بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید در ماه ژانویه اعلام کرده بود که دولتش برنامه افزایش پذیرش پناهجویان را دنبال خواهد کرد، اما بعدتر اعلام شد که واشینگتن سقف پذیرش پناهجویان را به‌علت شمار فزاینده مهاجرانی که خود را از مرز مکزیک خود به آمریکا می‌رسانند، در حد پیشین نگه می‌دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برنامه پذیرش پناهجویان در ایالات متحده متفاوت از روند درخواست پناهندگی مهاجران است. پناهجویانی که بسیاری از آن‌ها از جنگ و درگیری گریخته‌اند، طبق این برنامه می‌توانند از سراسر جهان به ایالات متحده بیایند. پیش از ورود پناهجویان به آمریکا پرونده‌هایشان به دقت بررسی می‌شود، برخلاف مهاجران که اول وارد خاک آمریکا می‌شوند و سپس درخواست پناهندگی می‌‌دهند.

دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود به‌طور مدام میزان پذیرش پناهجویان را کاهش داد و به گفته مقام‌های دولت بایدن، این موضوع، افزایش سریع تعداد پذیرش را مشکل کرده است.

در برنامه جدید پذیرش پناهجویان، ۲۲ هزار سهمیه برای پناهندگان از آفریقا، شش‌هزار سهمیه برای شرق آسیا، چهارهزار سهمیه برای اروپا و آسیای میانه، پنج هزار سهمیه برای آمریکای لاتین و کارائیب و ۱۳هزار سهمیه برای جنوب آسیا در نظر گرفته شده است. ۱۲هزار و پانصد سهمیه نیز که به منطقه مشخصی اختصاص داده نشده است، برای همه پناهجویان در دسترس خواهد بود.

براساس بیانیه کاخ سفید، بایدن همچنین اعلام کرده است که براساس بودجه در نظر گرفته‌شده برای پذیرش پناهجویان، قصد دارد سقف پذیرش پناهندگان را در سال مالی آینده به ۱۲۵هزار نفر افزایش دهد.