اروپا مرزهای خود را به روی گردشگران واکسینه شده باز می‌کند

فقط مسافرانی که از کشورهای فهرست سبز باشند، از قرنطینه‌ خود معاف خواهند بود

دولت بریتانیا نگران است که مبادا مسافران، گونه‌های جدید ویروس کرونا را با خود بیاورند - Vincenzo PINTO / AFP

بنا بر پیشنهاد کمیسیون اروپا، گردشگران از ماه آینده می‌توانند برای گذراندن تعطیلات خود به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند؛ به شرطی که واکسن زده باشند یا مبدا سفر آن‌ها کشورهایی مثل بریتانیا باشد که نرخ ابتلا به کرونا در آن‌ها پایین است.

با این طرح، محدودیت‌‌ سفرهای غیرضروری، حداکثر از آغاز ژوئن کاهش خواهد یافت و راه سفرهای تابستانی به قاره اروپا هموار می‌شود.

طبق طرح پیشنهادی شاخه اجرایی اتحادیه اروپا، شهروندان خارجی اجازه خواهند داشت به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنند به شرطی که واکسن کووید-۱۹ را به طور کامل تزریق کرده باشند یا از کشورهایی باشند که «همه‌گیری در آن‌ها فروکش کرده باشد». بر اساس این اصلاحیه، کشورهایی مثل بریتانیا که میزان ابتلای روزانه در آن‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۱۰۰ نفر است، در فهرست کشورهای ایمن قرار دارند.

این در حالی است که بوریس جانسون روز دوشنبه در مورد شتاب در بازگشایی مرزهای بریتانیا هشدار داد و گفت که اگر لغو محدودیت‌های سفر بسیار گسترده باشد، «بیماری اوج می‌گیرد». نخست‌وزیر بریتانیا گفت که خواست وی، «بازگشایی محدود» از اواخر همین ماه است. او افزود دولت وی در تعیین تعداد کشورهای «فهرست سبز» و معاف از قرنطینه، «احتیاط» به خرج خواهد داد.

این فهرست احتمالا در پایان همین هفته و پس از دریافت آخرین توصیه‌های علمی در مورد میزان ابتلا به کووید-۱۹ مشخص خواهد شد. ممنوعیت سفرهای خارجی قرار است از ۱۷ ماه مه لغو شود اما آقای جانسون، در گردهمایی انتخاباتی هارتپول گفت: «خواهان رفع برخی محدودیت‌ها از روز ۱۷ مه هستیم. اما فکر نمی‌کنم مردم این کشور بخواهند که بیماری از جاهای دیگر سرازیر شود. قطعا این‌طور نیست. باید محتاط باشیم. باید درایت داشته باشیم. باید مطمئن شویم که ویروس دوباره بازنمی‌گردد.»

بر اساس اطلاعات دریافتی ایندیپندنت، فقط تعداد «بسیار اندکی» از کشورها در فهرست سبز قرار دارند زیرا در بقیه کشورهای اروپایی، میزان ابتلا به کووید-۱۹ همچنان بالا و شمار افراد واکسن‌زده بسیار کم است.

 پیش‌بینی‌ می‌شود جبل‌الطارق، اسرائیل، ایسلند و مالت و احتمالا ایالات‌متحده، در این فهرست باشند اما بیشتر مقاصد مهم منطقه مدیترانه در این لیست نیستند.

فقط مسافرانی که از کشورهای فهرست سبز باشند، از قرنطینه خود معاف خواهند بود ولی همچنان باید قبل از سفر و بعد از رسیدن به مقصد، آزمایش کرونا انجام دهند که هزینه آن تا ۱۰۰ پوند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا نگران است که مبادا مسافران، گونه‌های جدید ویروس کرونا را با خود بیاورند و مصونیت واکسن بر برخی از این گونه‌ها، اثری نداشته باشد. به همین دلیل، گروهی فراحزبی از نمایندگان مجلس و همتایانشان، خواهان حفظ ممنوعیت‌های سفر تا پایان تابستان هستند تا بتوان از «موج مرگبار سوم و قرنطینه‌های سراسری بیشتر» جلوگیری کرد. گروه فراحزبی مجلس برای مقابله با کرونا، می‌گوید که محدودیت‌ها باید ادامه داشته باشد و سه ماه به سه ماه، مورد بازنگری قرار گیرد؛ یعنی سفرهای گردشی حداقل تا اواخر اوت ممنوع باشد.

بررسی طرح‌های اتحادیه اروپا قرار است از سه‌شنبه آغاز شود و باید به تصویب کشورهای عضو این اتحادیه برسد تا حالت قانون پیدا کند. ارسولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، با انتشار طرح‌های پیشنهادی در توییتر نوشت: «وقت آن است که صنعت گردشگری اتحادیه اروپا را احیا کنیم و بدون خطر کردن، مراودات دوستانه مرزی را از سر گیریم.»

در حال حاضر فقط شهروندان هفت کشور از جمله استرالیا و سنگاپور اجازه دارند که بدون تزریق واکسن، سفرهای غیرضروری به اتحادیه اروپا داشته باشند اما این شهروندان هم از آزمایش یا قرنطینه معاف نیستند.

در این طرح‌های پیشنهادی آمده است: «کمیسیون پیشنهاد می‌کند معیارها با در نظر گرفتن شواهد فزاینده اثرات مثبت تزریق واکسن اصلاح شود. بر اساس این پیشنهاد، آستانه نرخ تجمعی موارد ابتلا به کووید-۱۹ در ۱۴ روز، از ۲۵ مورد به ۱۰۰ مورد افزایش می‌یابد که باز هم از میانگین کنونی در اتحادیه اروپا یعنی بیش از ۴۲۰ مورد، خیلی کمتر است.»

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، هم اکنون نرخ ۱۴ روزه در بریتانیا ۴۹.۳ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که از همین میزان در فرانسه با ۵۵۱.۲ مورد، خیلی کمتر است. این شاخص در اسپانیا ۱۹۰.۱ و در ایتالیا ۲۸۵.۶ است. فهرست کشورهایی که سفر غیرضروری از آن‌ها مجاز است، دست‌کم هر دو هفته یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

کسانی که واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا را به طور کامل تزریق کرده‌‌اند، باید دوز نهایی را دست‌کم دو هفته قبل از سفر به این اتحادیه دریافت کرده باشند. کودکانی که شامل شرط سنی تزریق واکسن نیستند، اجازه خواهند داشت در سفر همراه والدین خود باشند به شرطی که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها منفی باشد.

در دوران قبل از اجرایی شدن طرح «گذرنامه تزریق واکسن» در اتحادیه اروپا که «گواهی سبز دیجیتالی» نام دارد، شهرندان خارجی می‌توانند با ارائه گواهی صادره در کشور خود ثابت کنند که واکسن تزریق کرده‌اند.

کمیسیون اروپا برای جلوگیری از شیوع انواع جدید کرونا، سازوکار «ترمز اضطراری» را هم پیشنهاد داده است تا اتحادیه اروپا بتواند برای کشورهایی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آن‌ها جهش یافته است، به سرعت محدودیت‌های مسافرتی موقت برقرار کند.

© The Independent

بیشتر از جهان