افزایش امیدواری‌ به آزادی سیامک نمازی و مراد طاهباز

به گزارش گاردین دو زندانی ایرانی آمریکایی به سلول‌هایی منتقل شدند که معمولا زندانیان در آستانه مبادله در آن نگهداری می‌شوند

سیامک نمازی و مراد طاهباز به سلولی در زندان اوین منتقل شدند که نزار زکا قبل از آزادی در آن نگهداری می‌شد-عکس از fa.wikipedia.org

در حالی که مقامات در تهران، لندن و واشینگتن گزارش‌های مربوط به مبادله قریب‌الوقوع زندانیان و آزادی اموال بلوکه شده ایران را غیردقیق می‌خوانند، گاردین از انتقال دو زندانی مشهور به سلولی در زندان اوین خبر داده که معمولا زندانیان در آستانه معامله در آن نگهداری می‌شوند.

بر اساس گزارش این روزنامه بریتانیایی به نقل از منابع خود در داخل زندان، سیامک نمازی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی آمریکایی بازداشت در زندان اوین به مکان جدیدی منتقل شده‌اند. سابقه زندانیان مبادله شده از جمله نزار زکا و ژیو وانگ، نشان می‌دهد که آنها نیز پیش از آزادی در این سلول‌ها نگهداری می‌شدند.

مراد طاهباز فعال محیط زیست و سیامک نمازی به اتهام ارتباط با آمریکا و جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. سیامک نمازی از پنج سال پیش در زندان به سر می‌برد و مراد طاهباز نیز پاییز ۹۸ دستگیر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌تواند مهر تاییدی به گزارش شبکه خبری المیادین باشد که آزادی چهار زندانی آمریکایی در مقابل آزادی چهار زندانی ایرانی و آزادسازی هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را قریب‌الوقوع عنوان کرده بود. به گزارش المیادین نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی نیز در مقابل دریافت بدهی ۴۰۰ میلیون‌ دلاری از بریتانیا بابت قرارداد تانک‌های چیفتن در زمان شاه آزاد می‌شود.

مقامات ایران، آمریکا و بریتانیا می‌گویند این گزارش دقیق نیست. اما سابقه مبادله زندانیان بین ایران و آمریکان نشان می‌دهد که دو طرف معمولا به دلیل جلوگیری از ایجاد موانع پیش‌بینی نشده در روند مبادله، گزارش‌ها در این زمینه را تا پس از نهایی شدن انجام معامله رد می‌کنند.

در جریان اجرای برجام نیز زندانیان آمریکایی و دوتابعیتی از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، در مقابل آزادی چند زندانی ایرانی و دریافت پالت‌های دلار از آمریکا مبادله شدند.

مقامات جمهوری اسلامی همواره به صراحت و روشنی از آمادگی برای مبادله زندانیان سخن گفته‌اند و فهرست زندانیان مورد نظر برای مبادله را نیز به آمریکا ارایه کرده بودند.

این در حالی است که جامعه بین‌المللی این اقدام جمهوری اسلامی را گروگانگیری و بازداشت خودسرانه با اهداف سیاسی توصیف می‌کند و خواستار پایان دادن به این رفتار است.