وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا گزارش مبادله فوری زندانیان را رد کردند

بلینکن بر لزوم ایستادگی در مقابل بازداشت‌های خودسرانه با اهداف سیاسی تاکید کرد

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا (سمت راست) و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او-Ben STANSALL / AFP / POOL

آنتونی بلینکن و دومینیک راب، وزرای امور خارجه آمریکا و بریتانیا در جریان نشستی در لندن، گزارش‌های مربوط به مبادله قریب‌الوقوع زندانیان با ایران که می‌تواند شامل آزادی نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی گرفتار شده در ایران شود را رد کردند.

اخیرا المیادین، رسانه‌ نزدیک به حزب‌الله لبنان خبر توافق ایران با بریتانیا و آمریکا در زمینه مبادله زندانیان در مقابل دریافت پول را منتشر کرده بودند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بدون تکذیب این گزارش، آن را منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش‌ها گفته شده بود که قرار است نازنین زاغری، کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز که به کمک به «براندازی نرم» متهم شده و دوره محکومیت خود را نیز سپری کرده است، در مقابل پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا بابت قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در زمان شاه، مبادله شود.

بخش دیگری از گزارش المیادین نیز به آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران در مقابل آزادسازی هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران اشاره داشت. مشابه این سناریو در دولت اوباما و اجرای برجام هم اتفاق افتاده بود.

اما بلینکن و راب که یک روز قبل از برگزاری نشست گروه هفت (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) دیدار کردند، این گزارش را رد کردند. انتظار می‌رود مساله ایران یکی از مهمترین موضوعات مطرح در این نشست باشد که به موازات مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار می‌شود.

پیش‌تر دیگر مقامات تهران، لندن و واشینگتن نیز گزارش مبادله زندانیان و آزادسازی منابع پولی توقیف شده را غیر دقیق خوانده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید بر اولویت آمریکا برای بازگرداندن همه آمریکایی‌های بازداشت شده به خانه گفت که ایستادگی در برابر بازداشت‌های خودسرانه برای برآورده کردن اهداف سیاسی اهمیت زیادی دارد.

دامینیک راب نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که دولت بوریس جانسون در حال کار فشرده برای آزادی شهروندان زندانی در ایران است.

مقامات جمهوری اسلامی از ۴۲ سال پیش به گروگان‌گیری شهروندان خارجی و استفاده از آنها به عنوان اهرم در مذاکرات متهم هستند. این روند با گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران آغاز شد و در طول سال‌ها با بازداشت‌ ده‌ها شهروند خارجی یا دو تابعیتی ادامه داشته است.