مدرنا میلیون‌ها واکسن کرونا به کشورهای تنگدست می‌دهد

انتظار می‌رود تا پایان امسال ۳۴ میلیون واحد از این واکسن به برنامه کوواکس تحویل داده شود

عرضه واکسن مدرنا برای برنامه کوواکس تا سه ماهه چهارم امسال صورت نخواهد گرفت- MARCO BERTORELLO / AFP

شرکت آمریکایی مدرنا قرار است تا ۵۰۰ میلیون واحد واکسن کرونا در اختیار برنامه سازمان ملل متحد برای رساندن واکسن به مردم کشورهای تهیدست و تنگدست قرار دهد.

به گزارش پی‌بی‌اس، مدیران شرکت مدرنا دوشنبه گفتند که این واکسن‌ها تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی (آبان تا دی ماه) تحویل داده خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت هفته پیش استفاده اضطراری از واکسن مدرنا را تایید کرد، و به این ترتیب این واکسن می‌تواند در برنامه «کوواکس» سازمان ملل گنجانده شود.

موسسه «گاوی» مستقر در ژنو، که با مشارکت دولت‌ها و بخش خصوصی تاسیس شده، می‌کوشد با تولیدکنندگان واکسن کرونا به توافق برسد، و همزمان کشورهای ثروتمند را ترغیب کند که میلیون‌ها واحد واکسن موجود را – که برخی از آنها اصلا استفاده هم نمی‌شوند – در اختیار کشورهای تنگدست‌تر بگذارند.

روز دوشنبه، گاوی اعلام کرد که دولت سوئد متعهد شده است که یک میلیون واحد واکسن آکسفورد-آسترازنکا را «برای کمک به کوواکس به منظور جبران تاخیر کوتاه‌مدت در تهیه واکسن» اهدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدرنا پیشتر توافقنامه‌هایی با کشورهای ثروتمند برای تامین واکسن کرونا امضا کرده بود و بر اساس آنها، میلیون‌ها واحد واکسن به این کشورها فروخته است.

سازمان جهانی بهداشت مکررا از نابرابری مردم جهان در دسترسی به واکسن کووید انتقاد کرده است.

عرضه واکسن مدرنا برای برنامه کوواکس تا سه ماهه چهارم امسال صورت نخواهد گرفت. قرار است ۴۶۶ میلیون واحد واکسن مدرنا سال آینده میلادی تحویل داده شود. انتظار می‌رود تا پایان امسال ۳۴ میلیون واحد از این واکسن به برنامه کوواکس تحویل داده شود.

بیشتر از جهان