مذاکرات فشرده مقام‌های دولت بایدن با کشورهای عرب در باره برجام

سناتور دموکرات حامی بایدن گفت امارات متحده عربی «نگرانی‌های موجّهی» در باره ایران دارد

سناتور کریس کونز، از متحدان اصلی جو بایدن- Erin Schaff / POOL / AFP

مقام‌های بلندپایه دولت جو بایدن و سناتورهای آمریکایی روز دوشنبه دیدارهای متعددی از کشورهای خاورمیانه داشتند تا نگرانی‌های شرکای خود در خیلج فارس را از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران رفع کنند.

به گزارش واشنگتن پست، این سفرها در حالی صورت گرفت که آمریکا و ایران از طریق میانجی‌های شرکت کننده در کمیسیون برجام در وین، مشغول گفتگو در باره بازگشت دو طرف به تهدات هسته‌ای بر اساس توافق سال ۱۳۹۴ هستند.

سناتور کریس کونز، از متحدان اصلی جو بایدن، که پیشتر نیز به ماموریت‌های خارجی رفته است، روز دوشنبه در ابوظبی به خبرنگاران گفت که امارات متحده عربی «نگرانی‌های موجّهی» در باره بازگشت آمریکا به برجام دارد و می‌خواهد شرکای آمریکا در منطقه، نقش برجسته‌تری در مذاکرات داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کونز گفت که مشورت نزدیک با امارات در باره مذاکرات وین «مهم، قابل انتظار و در حال رخ دادن» است و افزود که امیدوار است که امارات به این روند کمک کند.

به نوشته واشنگتن پست، همزمان چند مقام بلندپایه دولت بایدن در حال دیدار از پایتخت‌های کشورهای عرب هستند. برت مک‌گرک از شورای امنیت ملی آمریکا و درک چالت از وزارت خارجه این کشور، در ابوظبی، ریاض، عمان و قاهره، مذاکراتی داشته‌اند.

سناتور کریس مرفی هم این هفته از عمان، قطر و اردن دیدار کرد تا راه حلی سیاسی برای جنگ یمن بیابد. او از اقدامات اخیر دولت بایدن برای تأثیر گذاشتن بر تنش‌زدایی در منطقه ستایش کرد، از جمله پیشنهاد آتش‌بس عربستان سعودی به حوثی‌های یمن، و مذاکرات محرمانه ایران و عربستان که اخیرا در عراق انجام شد. اما او در عین حال افزود: «تا وقتی تحریم‌های ما فشار خردکننده‌ای بر اقتصاد ایران وارد می‌آورند...ترغیب حوثی‌ها به پذیرش آتش‌بس دشوار خواهد بود.»