شیخ الازهر: علمای اسلام در باره مسائل روز فتوای مشترک بدهند

«این اقدام باید مقدمه‌ای برای پذیرش، سازش و پیوستن به تمدن بزرگ مادی بشر باشد»

«زمان آن فرا رسیده است که نشست‌های علمی و محافل فقهی مسلمانان به روش معاصر سازماندهی شوند تا در برابر چالش‌ها و مسایل اختلافی بسیاری که امت اسلامی به آن‌ها روبه‌رو است، پاسخ‌گو باشند»- REUTERS/Fayaz Aziz

دکتر احمد الطیب، شیخ ازهر، از علمای بزرگ جهان اسلام خواست در مورد مسایل مربوط به تروریسم، مهاجرت، پیوستن به گروه‌های افراطی، شورش و سرکشی در جامعه، ترویج نفرت و انزجار، مجاز دانستن کشتار شهروندان با سلاح و بمب و تبریک گفتن به اعیاد غیرمسلمانان، به صورت مشترک فتوا صادر کنند.

وی از علمای برجسته جهان اسلام خواست درباره ۲۵ مورد جدید و معاصر، اجتهاد کنند و فتوای مشترکی صادر کنند. روز یکشنبه گذشته، شیخ الازهر در یک مصاحبه‌ گفت که وی برگزاری نشستی را پیشنهاد می‌کند تا علمای برجسته جهان اسلام که به دغدغه‌ها و مشکلات امت اهمیت می‌دهند و فریب زرق و برق جهان مادی، سمت‌وسو‌های سیاسی، شهرت و پول را نخورده‌اند، به شرکت در آن دعوت شوند. سپس این علما مسایل مربوط به تروریسم، تکفیر، مهاجرت، تعریف مفهوم دار‌الاسلام، پیوستن به گروه‌های افراطی مسلح، گسستن از جامعه و تنفر از آن، فاصله‌گیری آگاهانه از عموم مسلمانان، و مجاز دانستن کشتار شهروندان با سلاح و بمب را بررسی کنند و در مورد آن‌ها فتوای صریح و مشترکی صادر کنند.

شیخ الازهر از علما خواست موضوعات سیاسی مانند دموکراسی و حقوق بشر، آزادی و حدود آن، عدالت، برابری در قانون، مشروعیت قانون اساسی، و پارلمان را با جدیت ویژه‌ای مورد بررسی و توجه قرار دهند. او خواست که علمای ارشد جهان اسلام در باره امور مهم اجتماعی، از جمله معاملات بانکی و مسایل مربوط به زنان که شامل گزینش زنان در نهادهای قضایی، پوشیدن حجاب و نقاب، و تحمیل آداب و رسوم اجتماعی و سنتی بر زنان به ‌گونه‌ای که حقوق مشروع آن‌ها همچون میراث، انتخاب همسر و غیره را سلب کند، حمایت از زنان در برابر سخت‌گیری ولی امر، محرومیت بدون ‌دلیل موجه حقوقی و اجتماعیِ زن از ازدواج با فرد معینی که می‌خواهد،  و مجبور کردن زن برای بازگشت به خانه، تصمیم بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، شیخ ازهر خواستار تصمیم‌گیری و صدور فتوا در مورد برخی دیگر از مسایل، از جمله پیوند اعضا، حکم تبریک گفتن در اعیاد غیرمسلمانان، تعیین اوایل ماه‌های قمری با محاسبات نجومی، امور حج، ضرورت احرام از جده برای افرادی که از طریق هواپیما و کشتی وارد آن شهر می‌شوند، و «رمی جمرات» در اوقات دیگر شد. او تأکید کرد که باید برای متقاعد کردن امت اسلامی به این ‌که پیروی از این فتواها، واجباست  و قصور از آن‌ها حرام، انگیزه داده شود، و البته لازم است فتواهایی که صادر می‌شوند، دقیق و مشخص باشند و شامل اظهاراتی نباشند که از آن‌ها تعبیرهای مختلفی صورت گیرد و نتواند واقعیت اوضاع را تغییر دهد و چالش‌های کنونی را حل کند.

شیخ ازهر خاطرنشان کرد که این پیشنهاد هرگز جایگزین محافل فقهی موجود در جهان اسلام نخواهد شد و نمی‌خواهد از نقش فتواها و محافل فقهی بکاهد، بلکه تلاشی است برای تکمیل کردن کار نهادهایی فقهی و شرعی که هدف از آن حفظ قانون اسلام و همگام‌سازی آن با تحولات معاصر است.

وی گفت كه زمان آن فرا رسیده است که نشست‌های علمی و محافل فقهی مسلمانان به روش معاصر سازماندهی شوند تا در برابر چالش‌ها و مسایل اختلافی بسیاری که امت اسلامی به آن‌ها روبه‌رو است، پاسخ‌گو باشند و بتوانند در برابر موضوعات مورد مناقشه و موضوعاتی که در قبال آن‌ها سکوت اختیار شده است یا به دلیل ترس و نگرانی از واکنش فقهای تندرو که هر گونه تجدد‌گرایی را تفریط در دین و خروج از اسلام تلقی می‌کنند، به آن‌ها پرداخته نشده است، تصمیم واضح و آشکار بگیرند. 

شیخ ازهر افزود که این اقدام باید به عنوان مقدمه‌ای برای پذیرش، سازش و پیوستن به تمدن بزرگ مادی بشر باشد و تردیدی نیست که بسیاری از علمای برجسته جهان اسلام در صدد برداشتن چنین گامی هستند و برای تجدید فتوا در مسایلی که اهمیت ویژه‌ای در زندگی سراسر امت اسلامی دارد، آمادگی دارند.