مزارع پرورش شیر در آفریقای جنوبی تعطیل می‌شوند

دولت آفریقای جنوبی در عین حال گفته است که شکار شیرهای وحشی مجاز است و منبعی فوق‌العاده برای رونق صنعت گردشگری خواهد بود

MICHELE SPATARI / AFP

آفریقای جنوبی از طرحی برای ممنوعیت پرورش شیر با هدف شکار و همچنین برای مصارف نگهداری به عنوان حیوانات خانگی، خبر داده است. دولت آفریقای جنوبی ضمن وعده پایان دادن به داد و ستد توله‌شیرهای پرورشی گفته است که این اقدام حفاظت از شیرهای وحشی را به خطر انداخته و به صنعت گردشگری لطمه می‌زند.

تصمیم اخیر آفریقای جنوبی پس از انتشار گزارش نهایی به دنبال دو سال تحقیق درباره فعالیت‌های جنجالی و مناقشه‌برانگیز تولید و تکثیر شیرها در اسارت، اتخاذ شده است.

این گزارش ۶۰۰ صفحه‌ای، همچنین خواستار توقف تجارت استخوان شیر شده است. استفاده از استخوان‌ شیر به عنوان تندیس مسابقات شکار، زیورآلات و همچنین کاربرد آنها در طب سنتی چینی موارد دیگری هستند که ‌جمعیت شیرها را تهدید می‌کنند.

وزیر محیط زیست آفریقای جنوبی گفته است که دولت تمامی موارد پیشنهادی گزارش فوق را به اجرا می‌گذارد، اقدامی که ممکن است خشم دست‌اندرکاران صنعت شکار آفریقای جنوبی را موجب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باربارا گریسی، وزیر محیط زیست آفریقای جنوبی، گفت:‌ «ما باید رام و دست‌آموز کردن شیرها از طریق نگهداری و پرورش آنان در اسارت را متوقف کنیم.» او گفت:‌ «ما پرورش و شکار شیرها در اسارت و محیط محصور و همچنین خانگی کردن آنان در اسارت را نمی‌خواهیم.»

دولت آفریقای جنوبی در عین حال گفته است که شکار شیرهای وحشی مجاز است و منبعی فوق‌العاده برای رونق صنعت گردشگری خواهد بود.

گزارش اخیر را گروهی ۲۶ نفره تدوین کرده‌اند که وزارت محیط‌ زیست آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۹ برای بررسی قوانین و سیاست‌گذاری‌های مربوط به شیرها، ببرها، کرگدن‌ها و فیل‌ها تشکیل شده بود.

این کارگروه، پیشنهاد کرده که قبل از تصمیم‌گیری درباره موجودی عاج فیل و شاخ کرگدن، با دیگر کشورهای جنوب آفریقا مذاکره شود.

تخمین زده می‌شود که بیش از هشت هزار قلاده شیر در آفریقای جنوبی در اسارت نگهداری می‌شوند و شمار شیرهای وحشی در این کشور سه هزار و ۵۰۰ قلاده است.

توله‌شیرها برای مقاصد توریستی در مزارع پرورش نگهداری می‌شوند و گردشگران می‌توانند آنها را نوازش کرده و با آنان عکس بگیرند، و پس از آن که به اندازه کافی رشد کنند ممکن است طعمه علاقمندان به شکار شوند.

موافقان پرورش شیرها در اسارت می‌گویند که این روش جمعیت آنان را تضمین می‌کند و منتقدان معتقدند که این روش بی‌رحمانه و بهره‌‌کشی از حیوانات وحشی است.

بیشتر از زندگی