بلینکن: رویکرد چین تهاجمی‌تر و خصمانه شده است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که درگیری نظامی با چین مغایر منافع دو کشور است

REUTERS/Tingshu Wang

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد ، گفت که اقدامات اخیر چین در خارج از کشور تهاجمی‌تر شده و این اقدامات به‌ شیوه‌ای انجام می‌شود که «خصمانه» است.

بلینکن در پاسخ به سوالات برنامه «۶۰ دقیقه»  که از شبکه خبری CBS پخش شد در مورد احتمال وقوع یک درگیری نظامی میان کشورش و چین گفت: «رسیدن به آن نقطه یا حتی حرکت به سمت تشدید تنش مغایر با منافع چین و ایالات متحده است.»

وی افزود: «آنچه در طی چند سال گذشته دیده‌ایم این است كه چین در داخل (و با مردمش) رفتار ظالمانه‌تری دارد و در خارج از كشور نیز تهاجمی‌تر شده است. این یك واقعیت است.»

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر سرقت صدها میلیارد دلار اسرار تجاری و مالکیت معنوی آمریکا از سوی چین، اظهار داشت که دولت بایدن در مورد مسئله مالکیت معنوی «نگرانی عمیقی» دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، بلینکن اظهار داشت که ایالات متحده نگران اقدامات تهاجمی چین علیه تایوان است و گفت «کشوری  که بخواهد با زور به تغییر وضع موجود در اقیانوس آرام غربی بپردازد مرتکب اشتباه بزرگی شده است.»

بلینکن افزود که ایالات متحده بر اساس قانون مصوب کنگره به روابط با تایوان تعهدی تزلزل‌ناپذیر دارد تا اطمینان حاصل کند که این کشور به صورت درونزا توانایی دفاع از خود و حفظ صلح و امنیت در اقیانوس آرام غربی را دارد.

تایوان طی چند ماه گذشته از مأموریت‌های مکرر نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره، که چین آن را بخشی از خود می‌داند، شکایت کرده است.

بیشتر از جهان