جهان در تلاش برای رهایی از کرونا، ووهان در جشن و پایکوبی

در نخستین روز جشنواره موسیقی توت‌فرنگی در ووهان ۱۱هزار نفر به تماشای کنسرت‌ها رفتند

بعضی از شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی ووهان، بینی و دهان خود را با ماسک پوشانده‌ بودند، اما بیشتر آن‌ها ماسک‌ نداشتند- Tingshu Wang/ REUTERS

درحالی‌که جهان همچنان درگیر همه‌گیری و گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا است و به‌ویژه در هند، روزانه هزاران نفر جان خود را در اثر بیماری کووید-۱۹ از دست می‌دهند، به نظر می‌رسد در کشور همسایه‌ آن، یعنی چین و شهر ووهان که مرکز اصلی آغاز این همه‌گیری در اواخر سال ۲۰۱۹ بود، زندگی تقریبا به حالت عادی بازگشته است.

بنابر گزارش‌ها، روز شنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه، هزاران نفر در برنامه‌های نخستین روز جشنواره موسیقی توت‌فرنگی در شهر ووهان چین شرکت کردند و اغلب بدون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، از موسیقی مورد علاقه خود لذت بردند. 

پنج روز نخست ماه مه در کشور چین تعطیلات رسمی محسوب می‌شود و این روزها در جشنواره‌ای بزرگ، هنرمندان و گروه‌های موسیقی چینی که بعضی از آن‌ها مشهور و بعضی دیگر کمتر شناخته شده‌اند، برای علاقه‌مندان برنامه اجرا می‌کنند. 

سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا، جشنواره به‌صورت آنلاین برگزار شد؛ اما امسال هرچند که به گفته برگزارکنندگان جشنواره تعداد شرکت‌کنندگان محدود شده بود، تنها در نخستین روز جشنواره، حدود ۱۱هزار نفر به تماشای اجراهای موسیقی رفتند و با خوانندگان محبوبشان هم‌خوانی کردند و رقصیدند. در تصاویر دیده می‌شود که بعضی از شرکت‌کنندگان بینی و دهان خود را با ماسک پوشانده‌اند، اما بیشتر آن‌ها بدون ماسک‌ بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی نیز درحالی که مردم بسیاری از کشورها به‌‌علت همه‌گیری کرونا در وضعیت قرنطینه به‌سر می‌بردند، تجمع بزرگ مردم ووهان در خیابان‌ها برای جشن آغاز سال، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. البته در آن زمان، تقریبا همه شرکت‌کنندگان از ماسک استفاده کرده‌بودند، اما به نظر می‌رسد با گذشت چند ماه، نگرانی‌ها از کرونا در این شهر، تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. 

در شهر ووهان چین، که ویروس سارس-کوو-۲، عامل بیماری کووید-۱۹ نخستین‌بار در آن‌جا شناسایی شد، مردم بیش از دو ماه با محدودیت‌های شدید در قرنطینه زندگی کردند. پس از آن تاکنون، براساس آمارهای رسمی دولت چین، ماه‌هاست که آمار ابتلا به کووید-۱۹ در این شهر، نزدیک به صفر اعلام می‌شود. 

براساس آمارهای رسمی دولت چین، به‌طور کلی میزان ابتلا به کرونا در این کشور در ماه‌های اخیر بسیار پایین بوده است. بنابر اعلام مقام‌های بهداشتی چین، موارد پراکنده مبتلایان جدید همه به کسانی مرتبط بوده است که در خارج از کشور به ویروس آلوده شده‌اند.  

براساس آمارهای رسمی، کشور چین روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، تنها ۱۱ مورد و روزهای یکشنبه و شنبه، به‌ترتیب ۱۵ و ۱۶ مورد مبتلای جدید ثبت کرده و این روند در هفته‌های اخیر به همین ترتیب بوده است.   

با توجه به آمار رسمی، تعداد کل موارد شناسایی‌شده ابتلا به کووید-۱۹در چین تاکنون ۹۰هزار و ۶۹۷ بوده و تعداد کسانی که در این کشور جان خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند، مدت‌هاست که بدون افزایش، چهارهزار و ۶۳۶ مورد است که بسیاری از آن‌ها در همان ماه‌های نخست در ووهان درگذشته‌اند.  

البته بسیاری از نهادهای مستقل، آمارهای رسمی دولت چین در زمینه مبتلایان و مرگ‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ را در مواردی زیر سؤال برده‌‌اند و بعضی از کشورهای دیگر ازجمله آمریکا، مقام‌های دولتی چین را به پنهانکاری در زمینه کرونا متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان