رسانه اجتماعی چین، قربانیان کرونا در هند را مسخره کرد

مطلب تمسخرآمیز، در حساب کاربری یکی از موسسات تابع حزب کمونیست چین منتشر شده بود

آمار رسمی تلفات کووید-۱۹ هندوستان در روز یک‌شنبه به ۳هزار و ۶۸۹ نفر رسیده است- REUTERS/Adnan Abidi

حساب کاربری مربوط به حزب کمونیست چین در «وایبو» در پی موج انتقادات ناچار شد مطلب حاکی از تمسخر فاجعه کووید-۱۹ در هندوستان را حذف کند.

بعد از ظهر شنبه در این حساب کاربری در وایبو، عکسی از پرتاب موشک چین ( پرتاب سامانه تیانهه) به همراه عکسی از سوزاندن جنازه قربانیان کووید روی سکوهای مرده‌سوزی انتشار یافت. در توضیح آن عکس هم آمده بود: «پرتو آتش چین کجا و پرتو آتش هند کجا!»

انتشار آن مطلب زننده و بی‌رحمانه در آن حساب که مشخص شد به یکی از موسسات انتظامی رسمی چین به نام «انجمن مرکزی امور سیاسی و حقوق حزب کمونیست» تعلق دارد، خیلی زود با موج انتقاد کاربران آن رسانه اجتماعی مواجه شد. بسیاری از کاربران عکس‌ آن مطلب انتشار یافته در وایبو را انتشار دادند و  گردانندگان آن حساب کاربری را به باد انتقاد گرفتند. این کاربران از چین خواستند اکنون که هند زیر فشار مخرب موج دوم کووید قرار گرفته است، با آم کشور ابراز همدردی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطلب اصلی که پس از مدتی از آن حساب حذف شد، دارای هشتگی بود که در آن آمده بود شمار روزانه مبتلایان کرونا در هندوستان از مرز ۴۰۰ هزار مورد گذشت. البته عکس‌های آن مطلب همچنان به طرز گسترده‌ای در حال انتشار است.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «امیدواریم همگان توجه داشته باشند که دولت و افکار عمومی اصلی در چین پشتیبان مقابله هند با همه‌گیری است.»

مانیا کوتسه، سردبیر تارنمایی به نام«در وایبو چه خبر» که روندهای این تارنمای وب‌نوشت‌های کوتاه را دنبال می‌کند، می‌گوید: «گمان نکنم گردانندگان حساب مورد نظر توضیحی بدهند، ولی فکر می‌کنم انتشار چنین مطلبی با هماهنگی و اتفاق‌نظر صورت نگرفته بوده است، وگرنه این قدر سریع آن را حذف نمی‌کردند.»

«در شرح عکس نوشته‌اند «پرتو آتش چین کجا و پرتو آتش هند کجا». این کار را در وایبو و در حساب کاربری متعلق به دولت چین انجام داده‌اند. باورنکردنی است این همه بی‌ادبی. این حساب کاربری را مشتی از جوانان دیوان‌سالار می‌گردانند؟ چنین مطلبی تا چه حد بیانگر نگرش نسل جوان حزب کمونیست چین است؟»

هو شیجین، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز، نیز در وایبو نوشت که حساب‌های کاربری رسمی در رسانه‌های اجتماعی باید «در چنین زمانه‌ای پرچم‌دار انسان‌دوستی باشند، با هند همدردی کنند و محکم و استوار، جامعه چین را به سوی تعالی اخلاقی راهنمایی کنند.» او همچنین گفت، این روش خوبی برای جذاب‌سازی حساب‌های کاربری رسمی نیست.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، نیز روز جمعه برای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، پیام همدردی فرستاد و برای مقابله با بدترین خیزش جهانی کووید در آن کشور پیشنهاد کمک داد. در پیام او آمده است: «از وضعیت اخیر همه‌گیری کووید-۱۹ در هندوستان خیلی نگران هستم و همدردی صمیمانه خودم و دولت و مردم چین را با دولت و مردم هند اعلام می‌کنم.»

«مطلب را زود حذف کردند اما به نظر کاربران خیلی زننده بود و موجی از مخالفت و انتقاد به پا کرد. سردبیر این تارنما چه فکری در سر  داشت؟ این حساب کاربری ۱۵ میلیون دنبال‌کننده دارد.»

آمار رسمی تلفات کووید-۱۹ هندوستان در روز یک‌شنبه به ۳هزار و ۶۸۹ نفر رسید که بالاترین رقم تلفات از آغاز همه‌گیری در این کشور بود. این در حالی است که طبق گزارش‌های متعدد، آمار رسمی دولت هند خیلی کم‌تر از شمار واقعی تلفات کووید است.

«گاهی اشتباه پیش می‌آید. اما یک حساب کاربری رسمی دولت در تاریخ ۲۹ آوریل نیز دو عکس منتشر کرد و در زیرنویس آن‌ها آمده بود: «خدای آتش» در چین(ساختن بیمارستان) و «خدای آتش» در هند(سوزاندن اجساد).این نهایت بی‌حرمتی است.»

یکی از کاربران وی‌چت گفت: «به‌نوبه خودم از مردم هند عذرخواهی می‌کنم. این مطلب که در حساب کاربری انجمن مرکزی امور سیاسی و حقوقی در وایبو منتشر شده عقیده من نیست. ساکنان یک سیاره هستیم ... رنج‌ها‌تان را درک می‌کنیم.»

از سوی دیگر، سونو سود، هنرپیشه بالیوود، با انتشار پیامی در توییتر ابراز ناراحتی کرد که دولت چین نگذاشته محموله‌های کمک به هند برسد. او گفت:‌ «در تلاشیم تا صدها دستگاه اکسیژن را وارد کنیم. متاسفانه در حالی که در هندوستان مردم دقیقه به دقیقه جان می‌سپارند، چین جلو بسیاری از محموله‌های ما را گرفته است.»

سون وای دونگ، سفیر چین در هند، فورا پاسخ و اطمینان داد که چین از هندوستان حمایت می‌کند.

آقای سون در پاسخ به پیام توییتری سود نوشت: «آقای سود پیام‌تان در توییتر را دیدم. چین از هندوستان در مقابله با کووید-۱۹ پشتیبانی کامل می‌کند. تا جایی که می‌دانم، حمل و نقل هوایی بار از چین به هندوستان برقرار است، چنان که در ۲ هفته گذشته ۶۱ حمل و نقل هوایی از چین به هند انجام شده است.»

او همچنین اطمینان داد که «ارسال بدون مشکل محموله‌ها از طریق مجاری صادراتی به هندوستان » را تضمین می‌کند.

© The Independent