ایران توافق با آمریکا برای آزادسازی بخشی از پول‌ مسدود‌شده خود را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت گزارش‌های مرتبط با توافق برای تبادل زندانیان بین دو کشور را «تأیید نمی‌کند»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن رد خبر توافق با آمریکا برای آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از پول‌های مسدود‌شده این کشور، گفت که گزارش‌های منتشرشده در ارتباط با توافق برای تبادل زندانیان بین دو کشور را نیز «تأیید نمی‌کند».

وب‌سایت شبکه خبری المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، روز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به نقل از یک مقام مسئول ایرانی بدون ذکر نام، از توافق ایران و آمریکا برای آزادی هفت میلیارد از اموال مسدودشده ایران در اثر تحریم‌ها، همچنین آزادی ۴ زندانی ایرانی متهم به «دور زدن تحریم‌ها» در آمریکا و چهار آمریکایی متهم به «جاسوسی» که در ایران زندانی‌اند، خبر داده بود. تلویزیون دولتی ایران نیز این گزارش را پوشش داده بود.

ساعتی پس از آن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که خبر مربوط به مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا، «صحت ندارد».  

ران کلین، مدیر کارکنان کاخ سفید، هم در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا این گزارش را نادرست خواند و گفت که هیچ توافقی برای آزادی چهار زندانی آمریکایی از ایران انجام نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری خود، در پاسخ به سؤالی درمورد این موضوع، گفت که گزارش‌های منتشرشده از منابع آگاه در این زمینه، «تأیید نمی‌شود».

خطیب‌زاده موضوع زندانیان را یک «موضوع انسانی» دانست که همواره در دستور کار ایران قرار داشته و جدا از گفت‌وگوهای مربوط به برجام، پی‌گیره شده و همچنان در دست پیگیری است.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به گزارش‌های مربوط به توافق برای تبادل زندانیان، گفت: «این خبر تأیید نمی‌شود.» او در ضمن گفت که دولت ایران همواره بر اقدامی فراگیر برای تبادل زندانیان بین دو کشور تاکید کرده است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، چندین‌بار به آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا اشاره کرده بود. در اسفندماه ۹۹ و قبل از آغاز گفت‌وگوهای مربوط به احیای برجام در وین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نیز از شروع گفت‌وگوی آمریکا و ایران بر سر زندانیان خبر داده بود. 

خطیب‌زاده در نشست خبری خود درمورد توافق احتمالی برای آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از پول‌های مسدود‌شده ایران در اثر تحریم‌ها نیز گفت که «همه منابع ایران باید یک‌جا آزاد شود». 

در بخش دیگری از گزارش یکشنبه المیادین آمده بود که بریتانیا و ایران هم با آزاد کردن ۴٠٠میلیون پوند از پول‌های ایران در قبال آزادی نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی-ایرانی محبوس در ایران، توافق کرده‌اند.

پس  گزارش المیادین، یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت که «گفت‌وگوهای حقوقی» در این زمینه، در جریان است. 

اما سعید خطیب‌زاده گفت‌وگو در این زمینه با بریتانیا را رد کرد و گفت: «گفت‌وگوی حقوقی بین ایران و انگلیس در جریان نیست و قوه قضاییه باید در مورد این پرونده اظهارنظر کند.»

هفته گذشته اعلام شد نازنین زاغری که اسفندماه ۱۳۹۹ با پایان مدت محکومیت پنج ساله‌اش از زندان آزاد شده بود، با حکم جدید دادگاه انقلاب، بار دیگر به یک سال زندان و دوازده ماه پس از آن ممنوع‌الخروجی محکوم شده است. بسیاری معتقدند که سرنوشت پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی به مسئله پرداخت بدهی چندصد میلیون پوندی بریتانیا به ایران برای یک خرید نظامی ملغی‌شده در بیش از چهار دهه پیش گره خورده است.