چرا خرید داج‌کوین این اندازه دشوار است؟

دلایل دشواری سرمایه‌گذاری روی نخستین شوخی در دنیای رمزارزها چیست؟

در حال حاضر داج‌کوین در جایگاه ششمین بهادارترین رمزارز جهان، به مبلغ سی سنت معامله می‌شود- OfficialDogecoin / Facebook

در ماهی که گذشت، رمزارز «داج‌کوین»  با افزایش بهای چشمگیر و تأیید ایلان ماسک، دومین ثروتمندترین مرد جهان، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. 

این رمزارز در ابتدا به عنوان یک شوخی و در واکنش به جنجال در مورد بیت کوین نوظهور، از سال ۲۰۱۳ در دسترس بوده است، اما همچنان خریداری آن دشوار است.

اما با توجه به این که سقف داج‌کوین در بازار مالی ۵۰ میلیارد دلار تعیین شده است، اخیرا سرمایه‌گذاران این شوخی رمزارزی را جدی‌تر تلقی کرده‌اند. سوداگران رمزارز سخت در تکاپوی دستیابی به یک سود سریع از داج کوین، پیش از حضور ایلان ماسک در برنامه زنده «شنبه شب» (سَتِردِی نایت لایو) در ماه آینده، هستند که کوشیده است بهای آن را به گفته خودش «به ماه» برساند. 

در حال حاضر داج‌کوین در جایگاه ششمین بهادارترین رمزارز جهان، به مبلغ سی سنت معامله می‌شود. طرفداران آن معتقدند که بهای این رمز ارز به زودی به یک دلار خواهد رسید.

در یک سال میان آوریل ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ بهای داج‌کوین از دو دهم یک سنت به بیش از ۴۰ سنت، یعنی ۲۰ هزار برابر بیشتر رسیده است. داده‌های روند‌های بازار گوگل می‌گوید افزایش بهای این رمزارز، در محبویت آن و توجه سوداگران در فضای مجازی درسال گذشته منعکس است. 

اما به‌رغم محبوبیت داج‌کوین، دسترسی سرمایه‌گذاران روی آن در مقایسه با  رمزارزهای معمول‌تر، از جمله بیت کوین  و «اتریوم» (اتر)، دشوار بوده است.

موسسه معاملات رمزارز «کوین بِیس» که اوایل ماه جاری با عرضه سهامش در بازار تاریخ‌ساز شد، بدون هیچ گونه توضیحی از قرار دادن داج‌کوین در فهرست رمزارزهایش خودداری کرده و اشاره‌ای هم به این احتمال که در آینده آن را در آن فهرست قرار دهد، نکرده است.  

سکوهای معاملات رمزارز، از جمله «رابین هود» و «ایتورو»، نیز به رغم افزایش تقاضای مشتریانشان، از داج‌کوین حمایت نکرده‌اند.

اما موسسات معتبر معاملات رمزارز، از جمله «بینانس»، «کراکن»، «اوکِکس» و «آپهولد» آن را به مشتریانشان عرضه می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اوککس» در توجیه تصمیمش برای گنجاندن داج‌کوین در فهرست معاملاتش در سال ۲۰۱۹، گفت: «به رغم آن که این (داج‌کوین) یک «سکه میم» است، اما برای آن تقاضای بسیاری در میان عموم وجود دارد.»

جامعه فعال داج‌کوین در سکوی «ردیت» همچنان در تلاش جذب شدن به بازار عمده معاملات است و یک راهنمای ساده برای تازه‌واردان به دنیای خرید و معاملات رمزارز ارائه کرده است.

پیشتر، ایلان ماسک خود را «پدر داج‌کوین» خوانده و اظهار امیدواری کرده بود که این رمزارز «وجه رایج فضای مجازی» شود، اما قابلیت بالقوه داج‌کوین برای خرید و فروش کالا به علت فناوری مرتبط با آن تضعیف شده است.

داج‌کوین هیچ گونه سقفی برای موجودیتش ندارد، به این معنا که تعداد سکه‌های در گردش آن هرگز تمامی نخواهد داشت. در تضاد با آن، سقف تولید بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است و در نتیجه، در میان سرمایه‌گذاران رمزارز «طلای دیجیتال» شناخته می‌شود. 

«کراکن»، سکوی محبوب معاملات رمزارز، در تارنمای خود توضیح می‌دهد که «شاید داج‌کوین به عنوان یک شوخی شروع شده باشد، اما به عنوان رمزارزی که میان افراد دست به دست می شود، موفق بوده است.»

«از آن گذشته، سیاست پولی داج‌کوین خصوصیاتی دارد که آن را بیشتر برای تفریح جالب می‌کند تا در میان سرمایه‌گذارانی که در پی رشد سرمایه‌شان در بلندمدت هستند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد