روزهای سخت خبرنگاران افغان؛ جهان از آزادی بیان در افغانستان حمایت کرد

رسانه‌های آزاد و مستقل، معیاری کلیدی است

روزنامه‌نگاران افغان سال سختی را پشت سر گذاشتند و یازده همکار خود را در حملات خونین از دست دادند - WAKIL KOHSAR / AFP

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان با صدور بیانیه‌ای مشترک بر حمایت از آزادی رسانه‌ها در افغانستان تاکید کرده‌اند.

این بیانیه به مناسبت ۳ مه، روز جهانی آزادی مطبوعات و در شرایط حساسی منتشر شده است که رسانه‌های آزاد افغانستان با سختی‌ها و فشارهای گوناگون دست به گریبان‌اند.

کشورهای حامی آزادی بیان در این بیانیه مشترک گفته‌اند: «امروز همگی ما در کنار افغانستان از روز جهانی آزادی مطبوعات تجلیل می‌کنیم. عرصه رسانه‌ای پرجنب‌و‌جوش از بزرگ‌ترین دستاوردهای افغانستان طی دو دهه اخیر است. معیار اساسی و همه‌شمول افغانستان، به عنوان کشوری که تمام اقشار را نمایندگی می‌کند، رسانه‌های آزاد و مستقل است.»

روزنامه‌نگاران افغانستان سال پرخشونت و مایوس‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

سازمان حامی رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی» گزارش داده است که در یک سال گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شدند که چهل درصد آنان زن هستند. براساس این گزارش با بالا گرفتن تهدیدهای امنیتی علیه خبرنگاران، ۲۰۰ روزنامه‌نگار زن ترک شغل کرده و ۵۰ روزنامه‌نگار از جمله ۱۵ خبرنگار زن هم ترک وطن کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این سازمان در سال گذشته با افزاش ناامنی‌ها و قتل‌های هدفمند در کل ۵۰ رسانه در افغانستان بسته شد و حدود ۲۰۰ کارمند هم ترک شغل کرده‌اند.

از سوی دیگر، افغانستان در انتظار گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز با گروه طالبان است که انتظار می‌رود نتیجه‌اش ادغام مجدد طالبان در بدنه سیاسی کشور باشد. با توجه به سابقه برخورد طالبان با روزنامه‌نگاران، این مساله نیز به سرخوردگی روزنامه‌نگاران منجر شده است.

اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد که خود را پس از خروج نیروهای آمریکایی نیز به افغانستان متعهد می‌دانند، در بیانیه خبری خود آورده‌اند: «به عنوان دوستان و شرکای بین‌المللی افغانستان بر تعهد خود برای پشتیبانی از خبرنگاران و عرصه رسانه‌ای افغانستان تاکید می‌کنیم. ما همچنان از خبرنگاران افغان حمایت می‌کنیم و برای حقوق آنها ایستادگی و با اعمال محدودیت‌های بی‌جا و غیرموجه در کار آنها مخالفت می‌کنیم.»

کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند که از خبرنگاران افغان باید محافظت شود و کسانی که مرتکب اعمال خشونت و قتل کارمندان رسانه‌ها می‌شوند، باید به میز عدالت کشانده شوند.

هم‌زمان، گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای می‌گوید که تهدیدها و خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان تاثیر مستقیمی بر فعالیت‌ و کار رسانه‌ها داشته و آزادی اطلاع‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است. براساس این بیانیه، خبرنگاران افغان در رابطه با موضوعات مختلف از جمله روند صلح از سوی نیروهای خارجی، گروه‌های گوناگون در داخل حکومت و طالبان تحت فشار قرار می‌گیرند و وادار به خودسانسوری می‌شوند.

رضا معینی، مدیر بخش ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز، می‌گوید: «صلح و هم‌زیستی صلح‌آمیز که افغان‌ها خواهان آن هستند بدون مشارکت تمام جامعه و بدون تضمین آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها و مستقل ناممکن است».

گزارشگران بدون مرز و مرکز حمایت از زنان روزنامه‌نگار در افغانستان می‌گویند: «صلح عادلانه و پایدار هیچگاه بدون تضمین آزادی رسانه‌های ممکن نخواهد بود.» 

بیشتر از جهان