۶۷ میلیون ایرانی دیگر توان خرید برنج ندارند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از کاهش مصرف برنج به دلیل گرانی آن خبر داد

تنها ۱۵ میلیون نفر در ایران هنوز می‌توانند به راحتی برنج بخرند- همشهری

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به روزنامه همشهری گفت که ۶۷ میلیون ایرانی دیگر توان خرید برنج برای مصرف روزانه‌شان را ندارند. او گفت: «افزایش قیمت برنج باعث شده از جمعیت ۸۲ میلیون نفری مردم ایران فقط ۱۵ میلیون نفر بتوانند به راحتی برنج بخرند و از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند.»

پیش‌تر نیز مرکز آمار ایران در گزارش سالیانه تورم، نرخ رشد تورم در برنج خارجی در بازی زمانی پایان سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۳۹۹ را ۱۵۰ درصد اعلام کرده بود.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد تورم کالاهای اساسی، قیمت برنج ایرانی از اسفند ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۳۹۹ از هر کیلو به طور متوسط ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده و تورم آن ۴۷.۵ درصد بوده است.

البته این قیمت‌ها که مبنای محاسبه مرکز آمار ایران قرار گرفته است با آنچه در بازار وجود دارد تفاوت قابل توجهی دارد. هم‌اکنون قیمت برنج ایرانی به صورت میانگین بین ۴۰  تا ۵۰ هزار تومان است.

در مورد برنج های خارجی از هر کیلو در اسفند ۱۳۹۸ به طور متوسط ٩٧٠٠ تومان به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. بر این اساس هر کیلو برنج خارجی با افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی در پایان سال گذشته مواجه بود.

در مورد قیمت برنج خارجی در بازار هم، اعداد با آنچه در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود تفاوت دارد. هم‌اکنون هر کیلو برنج هندی در بازار ۲۶ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مسیح کشاورز درباره امنیت غذایی مردم هم هشدار داده و گفته است: «طبق آمار‌ها و برآورد‌ها تا ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در دهک‌های متوسط و ضعیف درآمدی دسته‌بندی می‌شوند. افزایش قیمت برنج باعث شده حداکثر تا ۱۵ میلیون نفر که دستشان به دهانشان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند. در شرایطی که وضع قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم خراب است، کاهش مصرف برنج اصلا خبر خوبی نیست. تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی و افت تولید در سال‌جاری، می‌تواند وضع را از این هم بدتر کند و با افزایش بیشتر قیمت‌ها حذف برنج از سفره‌ها را سرعت بخشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج را عامل مهمی در افزایش قیمت برنج دانست و گفت که نتیجه چنین تصمیماتی، حذف برنج از سبد غذایی مردم است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، تصمیم مجلس برای بودجه سال ۱۴۰۰ بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه بودجه، استدلال می‌کردند که با حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، منابع حاصل از آن به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. هفته گذشته با انتشار جدولی از تغییرات بودجه در خبرگزاری ایرنا، مشخص شد که منابع حاصل از حذف یارانه کالاهای اساسی برای واردات روغن، گوشت، برنج و دارو صرف افزایش بودجه نیروهای سپاه سایبری، بسیج،  قوه قضائیه، صندوق ذخیره بسیجیان و سازمان تبلیغات اسلامی شده است. ۲۱۵۰ میلیارد تومان از منایع این بخش نیز صرف تقویت نیروی انتظامی برای مقابله با شورش‌های احتمالی شده است. 

بیشتر از اقتصاد