عراق یک و نیم میلیارد از منابع ایران را بابت خرید واکسن پرداخت می‌کند

«حدود سه هفته قبل وزارت خارجه عراق اعلام کرد که با توجه به مجوز آمریکا، این کشور مجاز است نسبت به پرداخت پول ایران اقدام کند»

عراق از محل منابع ایران، این یک و نیم میلیارد را به کشور فروشنده واکسن پرداخت می‌کند - عکس از تحلیل بازار

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است عراق در اولین گام، چیزی حدود یک و نیم میلیارد از منابع ایران را بابت خرید واکسن پرداخت کند.

به گزارش تجارت نیوز، حمید حسینی در رابطه با نحوه پرداخت پول خرید واکسن گفت که ایران مذاکره و خرید می‌کند و آن‌ها از محل منابع ایران، این یک و نیم میلیارد را به کشور فروشنده واکسن پرداخت می‌کنند.

چندی پیش، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که رئیس این نهاد گفتگوهایی با وزارت امور خارجه آمریکا انجام داده و آن‌ها را راضی کرده است که بخشی از تحریم‌های ایران را به حالت تعلیق درآورند تا به دلیل شرایط بحرانی ناشی از فراگیری ویروس کرونا در ایران این اقدام را انجام دهد.

مسئولان جمهوری اسلامی مدت‌هاست که مشکل اقتصاد کشور را ناشی از دسترسی به منابع مالی بلوکه شده در خارج از ایران نسبت می‌دهند.

در همین رابطه، حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به محدودیت مراودات بانکی و مشکلات در انتقال پول، افزود: «حدود سه هفته قبل وزارت خارجه عراق اعلام کرد که عراق مجاز است نسبت به پرداخت پول ایران اقدام کند و عراقی‌ها تلاش می‌کنند با توجه به مجوز آمریکا بدون بهانه پول را پرداخت کنند. از طرفی با فرا رسیدن تابستان وابستگی آن‌ها به گاز و برق ایران بیشتر می‌شود. این در شرایطی است که ایران صادرات گاز و برق را کم کرده بود زیرا عراقی‌ها نتوانسته بودند پول آن را پرداخت کنند.»

پیش از این نیز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد که بر اساس توافق با عراق، یک حساب یورویی برای ذخیره طلب شرکت‌های ملی گاز و توانیر در عراق افتتاح خواهد شد که قرار است بدهی‌های اخیر و گذشته عراق به ایران، با تبدیل‌شدن به یورو در این حساب ذخیره شود.

در همان زمان، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده بود که عراق ۲.۷ میلیارد دلار قبوض پرداخت نشده به ایران دارد.

در ابتدای سال جاری، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از آزادی احتمالی بخشی از پول نفت ایران در آینده نزدیک خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه وعده آزادسازی پول‌های ایران نخستین‌بار نیست که بیان می‌شود. پیش‌تر، حسینی در این باره گفته بود با توجه به اطلاعاتی که از منابع لبنانی، عراقی و غربی داشتم، دو روز پیش خبر موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق را توییت کردم و بر اساس اطلاعات واصله اعلام کردم که آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و حتی چند تراکنش نیز انجام شده است.

به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ایران به منابع مالی ناشی از صادرات نفت و گاز خود در خارج از کشور دسترسی ندارد و نمی‌تواند آنها را به شکل عادی و از طریق مبادلات مالی بین‌بانکی منتقل کند.

چندی پیش وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا گفته بود ایران در چین و هند و کره جنوبی، پول‌های بلوکه شده دارد. بااین‌حال همچنان رقم دقیقی از میزان پول‌های ایران در دسترس نیست.

بیشتر از اقتصاد