بایدن درباره ایران به رئیس موساد چه گفت؟

«راه درازی تا بازگشت کامل به برجام باقی مانده است»

بایدن گفت که آمریکا و ایران پیش از بازگشت کامل به برجام راه طولانی در پیش دارند و درباره توجه به منافع اسرائیل اطمینان داد-ARIEL SCHALIT / POOL / AFP

یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی که در جریان دیدار روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس موساد قرار داد به آکسیوس گفت که جو بایدن به یوسی کهن گفته که آمریکا راه درازی تا بازگشت به برجام دارد.

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای با حضور نمایندگان ایران و آمریکا در وین در جریان دارد و طرفین نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند. عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای، می‌گوید که توافق‌هایی در زمینه حذف نام مقامات از فهرست تحریم‌ها و لغو برخی تحریم‌های دیگر انجام شده است. رسانه‌ها نیز از توافق برای آزادسازی هفت میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران و مبادله هشت زندانی بین ایران، آمریکا و بریتانیا خبر داده‌اند. البته مقامات واشینگتن و لندن این گزارش‌ها را رد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کهن که از سال ۲۰۱۶ رئیس موساد است در این دیدار به بایدن گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام بدون تقویت آن یک اشتباه است.

به گفته باراک راوید، نویسنده این گزارش، بایدن به کهن گفته که آمریکا و ایران پیش از بازگشت کامل به برجام راه طولانی در پیش دارند. او همچنین درباره توجه به منافع اسرائیل به رئیس موساد اطمینان داده است.

کاخ سفید هنوز این گزارش را تایید نکرده است. پیش از این گزارش شده بود که یوسی کهن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حال دیدار با یکدیگر بودند که بایدن برای ابراز همدردی درباره فاجعه پنجشنبه شب در کوه مرون در شمال اسرائیل وارد اتاق شد. برخی نیز می‌گویند که این دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده بود تا رئیس‌جمهور شخصا با رئیس موساد درباره ایران گفت‌و‌گو کند.

در این دیدار از جانب اسرائیل تنها کهن حضور داشت اما از طرف آمریکا، سالیوان، رئیس سی‌آی‌ای و بایدن حضور داشتند.

بایدن پیش از دیدار با کهن، تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌و‌گو کرده بود.

مقامات اسرائیل درباره بازگشت آمریکا به برجام و نادیده گرفتن شده نگرانی‌های امنیتی خود هشدار داده‌اند. برخی مقامات اسرائیل تاکید کرده بودند در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام، اسرائیل چاره‌ای نخواهد داشت تا خود با اقداماتی که انجام می‌دهد، با تهدید‌ها علیه منافع‌اش مقابله کند.