کرونا در هند، درخواست همگانی برای تعطیلی سراسری

به‌رغم اجماع درخواست‌ها برای اعمال تعطیلی دوم در کشور، آسیب‌های ناشی از تعطیلی اول هند در سال ۲۰۲۰ که سقوط بی‌سابقه تولید اقتصادی را به دنبال داشت هنوز ملموس است

یک مرکز بازی‌های کامپیوتری در دهلی‌نو به بیمارستان موقت بیماران کووید۱۹ تبدیل شده است-TAUSEEF MUSTAFA / AFP

دولت هند شاهد درخواست‌هایی از طرف کارشناسان بهداشتی، رهبران تجاری و قوه قضاییه کشور برای برقراری تعطیلی سراسری است تا با آمار ابتلای بی‌سابقه شهروندان به ویروس کرونا که باعث فروپاشی نظام بهداشتی کشور شده است، مقابله شود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که پیش از شیوع موج مخرب دوم این بیماری در کشور به «کم‌کاری و تعلل» متهم شده بود، روز سه‌شنبه ۲۰ آوریل، تاکید کرد که تعطیلی سراسری فقط باید به عنوان «سنگر نهایی و آخرین تمهید» استفاده شود، چرا که کشور هنوز هم با آثار اقتصادی تعطیلات سراسری سال گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اما بعد از آنکه در روز شنبه، ۱ مه، هند به اولین کشوری تبدیل شد که رکورد ابتلای بیش از ۴۰۰ هزار مورد جدید در یک روز را زد و در حالی که تخت‌های بیمارستان، کپسول‌های اکسیژن و محصولات پزشکی به‌گونه‌ای مرگبار محدود است، نشریه ایندین اکسپرس گزارش کرد اعضای کارگروه کووید-۱۹ دولت که مستقیما به آقای مودی گزارش می‌دهند، اکنون «به شدت دنبال» برقراری تعطیلی سراسری دوم در این کشور هستند.

این روزنامه به نقل از یکی از اعضا نوشت: «کارگروه کووید-۱۹ برای چند هفته گذشته سعی داشته این امر را با صراحت و شدت هرچه بیشتر مطرح کند. اینکه باید به سران کشور بگوییم نیاز به تعطیلی سراسری داریم.»

این عضو که نامش اعلام نشده، افزود: «ما به سمت اشتباه تونل در حرکت هستیم. زیرساخت‌های نظام بهداشتی نمی‌توانند به‌ شکلی بی‌نهایت توسعه یابند. عرضه اکسیژن بیشتر شده ولی هنوز باتوجه به آمار مبتلایان عرضه آن محدود است. روشن است که ما باید تعداد موارد ابتلا را کاهش دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین روز یکشنبه، ۲ مه، رسانه‌های محلی گزارش کردند دیوان عالی با صدور فرمانی از دولت‌های ملی و محلی خواسته که «اعمال تعطیلی سراسری را مد نظر قرار دهند تا برای حفظ رفاه و بهداشت عمومی، شیوع این ویروس در موج دوم کنترل شود».

حتی رهبران تجاری کشور نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده‌اند و اودای کوتاک، رئیس کنفدراسیون صنایع هند، از مقام‌ها خواسته است که «گام‌هایی محکم در عرصه ملی» بردارند و فعالیت‌های اقتصادی را محدود کنند تا جان شهروندان حفظ شود.

آقای کوتاک روز یکشنبه، ۲ مه، با صدور بیانیه‌ای گفت: «با توجه به وضعیت فعلی بیماری عالم‌گیر جاری، حفاظت از جان شهروندان اولویت اصلی است و به تمهیدات حداکثری در عرصه ملی در بالاترین سطح نیاز است تا جلوی شیوع بیشتر بیماری گرفته شود.»

او ادامه داد: «اداره زیرساخت نظام پزشکی و عرضه محصولات بر اساس نیاز اضطراری مناطق مختلف توسط دولت‌های ملی و محلی در حال انجام است ولی این کار زمان می‌برد. در این مقطع حیاتی که آمار مرگ‌ها در حال افزایش است، کنفدراسیون صنایع هند خواستار اتخاذ قوی‌ترین تمهیدات در سطح ملی است که شامل محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی برای کاهش ابتلای شهروندان می‌شود.»

او با اشاره به  اینکه گرچه کارمندان نظام پزشکی و خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا از هیچ تلاشی برای مقابله با افزایش آمار بیماران فروگذار نمی‌کند، اخطار داد: «اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت و میزان در دسترس بودن کارمندان مستعد نظام پزشکی شاید دیگر ممکن نباشد آمار صعودی موارد ابتلا را مدیریت کرد.» آقای کوتاک از مقام‌های کشور خواست «در این زمینه به توصیه کارشناسان داخل و خارج از کشور هند گوش دهند». 

اظهارات او بعد از آن ابراز شد که دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های مسری در ایالات متحده، به روزنامه ایندین اکسپرس گفت به اعتقاد او دولت هند باید «برای چند هفته» تعطیلی سراسری اعمال کند.

به گزارش رویترز، دست‌کم ۱۱ ایالت و قلمرو اشکالی از محدودیت‌ها را اعمال کرده‌اند و ایالت شرقی ادیشا و ایالت شمالی و صنعتی هاریانا تازه‌ترین مواردی هستند که روز یکشنبه تعطیلاتی جدید را اعلام کرده و در این اقدام به دهلی، ماهاراشترا، کارناتاکا و بنگال غربی پیوستند.

سایر ایالات، از جمله اوتار پرادش، تلانگانا، آسام، آندرا پرادش و راجستان هم مقررات منع تردد شبانه یا تعطیلی‌هایی برای آخر هفته اعمال کرده‌اند.

به‌رغم اجماع درخواست‌ها برای اعمال تعطیلی دوم در کشور، آسیب‌های ناشی از تعطیلی اول هند در سال ۲۰۲۰ که شاهد سقوط بی‌سابقه تولید اقتصادی کشور در ماه‌های آوریل و مه گذشته بود هنوز ملموس است. سرعت اعمال آن محدودیت‌ها نیز باعث شد ده‌ها هزار نفر از کارگران مهاجری که تازه کار خود را از دست داده بودند، مجبور شوند با پای پیاده به سمت روستاهای محل زندگی خود برگردند که بسیاری از این مسیر جان سالم به در نبردند.

با این وجود، یک سال بعد، الجزیره گزارش کرد برخی همینک نیز به خاطر ترس از وضعیت بهداشتی موجود، شروع به ترک شهرهای بزرگ هند کرده‌اند.

دیوان عالی هند در فرمان خود در روز یکشنبه گفت: «ما از تاثیر اقتصادی و اجتماعی تعطیلات سراسری، به ویژه بر جوامع به حاشیه رانده شده، آگاه هستیم. به همین دلیل اگر تعطیلات سراسری اعمال شود باید از پیش تمهیداتی برای رسیدگی به نیازهای جوامع مذکور اتخاذ شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان