هنوز توافقی با ایران به دست نیامده است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: اختلافاتی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید- OLIVIER DOULIERY / AFP

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که هنوز توافقی میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات وین به دست نیامده است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، جیک سالیوان گفت: «ما در وین به توافق نرسیده‌ایم. اختلافاتی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد.»

او در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی افزود که دیپلمات‌های ایالات متحده در هفته‌های آینده برای دستیابی به بازگشت متقابل به توافق‌ هسته‌ای به کار ادامه خواهند داد.

همزمان، روز یکشنبه وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که در جریان مذاکرات روز شنبه در وین، «تبادل نظر مشروح و سودمندی درخصوص دورنمای لغو تحریم های ضدایرانی آمریکا و نیز گام‌های مورد انتظار از ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی این کشور صورت گرفت.»

روز شنبه، در پایان دور سوم گفت‌وگوهای ایران با کشورهای امضاکننده برجام، عباس عراقچی، نماینده هیئت جمهوری اسلامی گفت که تا کنون توافق‌هایی برای لغو برخی از تحریم‌های آمریکا به دست آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «تحریم‌هایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمه‌ای و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صورت گرفته است این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق در مورد آن‌ها وجود دارد. در کنار این برخی از اشخاص، افراد و نهاد‌ها نیز به صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که لیست بلند بالایی است. مذاکرات در مورد این لیست هنوز ادامه دارد. اکثر آن‌ها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند، ولی دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.»

او افزود: «کار به آهستگی پیش می‌رود در عین حال روند رو به جلو است گرچه آهسته است. اگرچه ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم، ولی شکل توافق قطعا براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در این نیست.»

 رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین در پایان نشست روز شنبه کمیسیون مشترک در توییتی نوشت که می‌توان با احتیاط به موفقیت مذاکرات خوش‌بین بود.

میخائیل اولیانوف افزود: « هدف کلی این است که تلاش می‌شود مذاکرات طی سه هفته آینده به نتیجه برسد.»