جلوگیری مسئولان از تزریق واکسن به پاک‌بان‌های افغان در ایران

شورای شهر تهران تایید کرده است که کارکنان شهرداری و پاک‌بان‌های افغان در تهران از دریافت واکسن کرونا محروم مانده‌اند

بسیاری در کابل از رفتار تبعیض‌آمیز با مهاجران افغان در ایران انتقاد کرده اند-تسنیم

مسئولان حکومتی در جمهوری اسلامی ایران پاک‌بان‌های افغان در تهران را از واکسن کرونا محروم کرده‌اند و اجازه نداده‌اند که آنها نیز این واکسن را دریافت کنند.

این مسئله باعث انتقاد حجت نظری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران، شده است. او در نشست علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «اگر واکسیناسیون براساس عناوین شغلی صورت گرفته است، دیگر نباید میان پاک‌بان ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشد؛ اما ظاهرا اتباع افغانستان به دلیل نداشتن کد ملی، امکان استفاده از واکسن را ندارند.»

آقای نظری در آن جلسه افزوده است: «چگونه نداشتن کد ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟ اگر قانونی نمی‌توان به عزیزان پاک‌بان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا قانونی می‌توان آن‌ها را به کار مشغول کرد؟»

شورای شهر تهران همچنین هشدار داده است که کارکنان شهرداری در مناطق جنوبی شهر تهران نیز از دریافت واکسن کرونا منع شده یا محروم مانده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند نگاه تبعیض‌آمیز به مهاجران افغان در ایران در بسیاری موارد ریشه در مسایل فرهنگی دارد، اما در قوانین آن نیز بروز یافته است.  بسیاری از افغان‌های ساکن ایران به‌رغم تولد در آن کشور و پس از دهه‌ها زندگی، هنوز از داشتن شناسنامه ایرانی، کارت ملی، یا امکان بهره‌مندی از خدمات برابر با شهروندان ایرانی محرومند.

مسئله واکسینه نشدن پاک‌بانان افغان با واکنش گسترده در فضای مجازی نیز روبه‌رو شده است.

یکی از کاربران توییتر در این باره نوشت: «طبق اولویت‌هایی که تعیین کردن، به پاکبان ایرانی واکسن می‌زنن اما به افغان نه. چرا؟ چطور می‌تونید اسم خودتون رو انسان بذارید، وقتی دو نفر در شرایط مشابه یک شغل مشابه دارن، چرا باید یکی واکسن بزنه و دیگری نه، چون ایرانی نیست؟ این تفکر فاشیستی‌تون مشمئزکننده است.»

هرچند کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، پیشتر گفته بود که برنامه واکسیناسیون شامل افغان‌های ساکن ایران، حتی مهاجران غیرقانونی در آن کشور نیز می‌شود، اما رفتارهای تبعیض‌آمیز همچنان ادامه دارد و هرازگاهی خبرساز می‌شود. پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر تبعیض در ارایه‌ خدمات بهداشتی علیه مهاجران افغان در ایران، به‌خصوص در پیوند با درمان بیماران کرونا، منتشر شده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز چندی پیش گفته بود که مهاجران افغان که مدرک هویتی ندارند، باید هزینه‌های درمان بیماری کرونا را پرداخت کنند.

بر اساس آمار رسمی دولت افغانستان، بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند آن کشور در ایران زندگی می‌کنند و بارها نسبت به محرومیت و تبعیض در دسترسی به حقوق و خدمات خود، از جمله گرفتن سیم‌کارت و باز کردن حساب بانکی، اعتراض و شکایت داشته‌اند.