سپاهی‌ها در صف ریاست‌جمهوری؛ فرمانده اسبق بسیج هم کاندیدا شد

دخالت سپاه در انتخابات بی‌سابقه نیست و از سه دهه گذشته و با انتخابات مجلس سوم آغاز شد

علیرضا افشار نفر اول از سمت راست در کنار محمد کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران - عکس از تسنیم

فرمانده اسبق بسیج در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اعلام کرد:« به این نتیجه رسیدم که باید در صحنه انتخابات حضور یافت و ان‌شاءالله حضور می‌یابم.»

به گزارش تسنیم، علیرضا افشار در پاسخ به سؤالی درباره حضور نظامیان در انتخابات، گفت که سپاهیان تنها به دلیل نیاز به حضور در جنگ وارد عرصه نظامی شدند. اما در حال حاضر هویت نظامی ندارند و چون نیروی انقلاب هستند، در آن حضور می‌یابند.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین در واکنش به پیشنهاد برگزاری رفراندوم از سوی برخی سیاستمداران، گفت که تقریباً هر دو سال یکبار در کشور انتخابات برگزار می‌شود و مردم پای صندوق رأی می‌آیند.

حضور فرمانده اسبق بسیج آخرین نمونه از حضور اعضای سپاه در انتخابات است. پیش‌تر، محمدباقر قالیباف، حسین دهقان، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد، علی لاریجانی و محسن رضایی نیز از حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بودند.

گرچه دخالت سپاه در انتخابات بی‌سابقه نیست و از سه دهه گذشته و با انتخابات مجلس سوم آغاز شد، ولی به نظر می‌رسد این بار و در مدت باقی‌مانده تا انتخابات رسانه‌های وابسته به سپاه تمرکزشان را بر این موضوع قرار داده‌اند که نه‌تنها حضور سپاهیان در انتخابات درست است بلکه سرداران سپاه تنها افراد لایق برای به دست گرفتن مدیریت‌های کلان کشور هستند.

پپیش از این و در همین رابطه، محمد اسماعیل کوثری، مشاور کنونی فرمانده سپاه و از نمایندگان ادوار مجلس از به قدرت رسیدن یک رئیس‌جمهور سپاهی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دفاع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوثری در مصاحبه با خبر آنلاین گفت: «بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند و بگویند نظامی و منظور آن‌ها بچه‌های سپاه است. بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند سیاسی بودند و مبارزه می‌کردند. مگر آن‌ها گناه کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط مسئولیت پذیرفتند؟»

پس از آنکه علی خامنه‌ای در تابستان سال ۱۳۹۸ در دیدار با تشکل‌های دانشجویی حامی‌اش از ایده «دولت جوان حزب‌اللهی» به‌عنوان راهکار «نجات از غصه‌ها» یاد کرد، چرخش محسوسی در همه قوا به سمت الگوی مطلوب رهبر جمهوری اسلامی دیده می‌شود. مهم‌ترین رویداد پس از این سخنرانی علنی، تغییر ترکیب مجلس شورای اسلامی در نتیجه انتخاباتی بی‌رمق در بهمن‌ماه سال ۹۸ بود که افرادی با سابقه بسیج، سپاه و امنیتی را به ترکیب غالب مجلس تبدیل کرد و در رأس مجلس نیز محمدباقر قالیباف، فرمانده سابق سپاه قرار گرفت.

تمامی نامزدهای برآمده از سپاه، در انتخابات ۱۴۰۰ باندهای مختلف قدرت در درون سپاه را نمایندگی می‌کنند. سپاه هم‌اکنون و بدون دردست‌داشتن سِمت ریاست‌جمهوری هم، دومین بازیگر سیاست داخلی و خارجی کشور بعد از رهبر است. با این وجود، انتظار می‌رود در صورت رئیس‌جمهور شدن یک فرمانده سپاه، دست سپاه برای کنترل بیشتر سیاست داخلی و خارجی بازتر شود.                

البته برای بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران، این موضوع و اینکه چه نامزدی و از چه جریانی از حاکمیت رئیس‌جمهور شود، دیگر اهمیت چندانی ندارد زیرا آنها خود را در برابر کلیت نظام و کلیت نظام را هم در برابر کلیت مردم معترض می‌بینند. طرفداران براندازی جمهوری اسلامی معتقدند رئیس‌جمهور سپاهی و غیرسیاسی، تفاوت عمده‌ای با یکدیگر ندارند و این نظام جمهوری اسلامی است که باید با یک نظام دمکراتیک جایگزین شود.

از سوی دیگر، واقعیت این است که میزان نفوذ سپاهیان در سیاست داخلی و خارجی ایران روز به روز در حال افزایش است. موضوعی که با انتشار فایل صوتی جواد ظریف، بیش از پیش عیان شده است.