اسپیس‌ایکس فضانوردان را شبانه به زمین بازگرداند

این چهار فضانورد در نخستین مأموریت عملیاتی خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند

با فرود شبانه کپسول دراگون اسپیس‌ایکس در خلیج مکزیک، چهار فضانورد پس از پایان مأموریت فضایی خود به زمین بازگشتند.

در برنامه‌ی فضایی آمریکا، این نخستین فرود شبانه فضانوردان در آب پس از فضاپیمای آپولو ۸ است که در سال ۱۹۶۸ سه فضانورد را به مدار ماه برده بود و پس از چند روز در اقیانوس آرام شمالی فرود آمد.

چهار فضانوردی که در ساعت ۲:۵۷ (به وقت محلی) بامداد یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در خلیج مکزیک نزدیک سواحل ایالت فلوریدای آمریکا فرود آمدند، مایکل هاپکینز، ویکتور گلاور و شنون واکر، فضانوردان ناسا و یک فضانورد از سازمان پژوهش‌های هوافضای ژاپن، به نام سوئیچی نوگوچی، بودند. آن‌ها از اواخر آبان‌ماه ۱۳۹۹ (نوامبر ۲۰۲۰) با فضاپیمای شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، متعلق به ایلان ماسک، به فضا رفته بودند و حدود شش ماه (۱۶۷ روز) در ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند. 

این مأموریت ۱۶۷ روزه فضانوردان، طولانی‌ترین مأموریت فضایی که از آمریکا انجام شده است محسوب می‌شود؛ طولانی‌ترین مأموریت فضایی آمریکا پیش از این، ۸۴ روز و مربوط به فضانوردان ایستگاه فضایی اسکای‌لب در سال ۱۹۷۴ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کپسول سرنشین‌دار دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، حدود شش ساعت و نیم پیش از زمان فرودش، از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده و به سمت زمین حرکت کرده بود. پس از ورود به جو زمین، این کپسول دراگون برای کاهش سرعت خود، ابتدا دو چتر نجات را باز کرد و در ارتفاع نزدیک‌تر به زمین نیز چهار چتر اصلی را باز کرد و سرانجام با موفقیت در آب‌های نزدیک به شهر پاناماسیتی در ایالت فلوریدای آمریکا فرود آمد. مدتی پس از فرود کپسول در آب، قایق‌های نجات برای بردن فضانوردان آمدند و خود کپسول نیز بازیابی شد.

پس از فرود کپسول، مرکز کنترل عملیات اسپیس‌ایکس در تماس رادیویی به فضانوردان اعلام کرد که در این سفر فضایی خود، «۶۸ میلیون مایل» (نزدیک به ۱۱۰میلیون کیلومتر) طی کرده‌اند.

براساس برنامه‌ریزی قبلی شرکت اسپیس‌ایکس قرار بود فرود کپسول سرنشین‌دار دراگون زودتر انجام شود، اما با توجه به سرعت بالای باد درمحل فرود که برای فرود ایمن خطرناک تشخیص داده شد، برنامه بازگشت فضانوردان دوبار به تعویق افتاد و فرود به ساعت‌های پیش از سپیده‌دم روز یکشنبه موکول شد. 

 فرود موفق این کپسول فضایی و فضانوردانی که در نخستین مأموریت عملیاتی خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند، قدمی چشمگیر در پیشرفت مأموریت‌های فضایی خصوصی سرنشین‌دار محسوب می‌شود.

بیشتر از تکنولوژی