بررسی موارد مربوط به التهاب قلبی واکسن فایزر در اسرائیل

کمی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

 نیمی از ساکنان اسرائیل هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند-JACK GUEZ / AFP

مقامات بهداشتی اسرائیل بررسی مواردی از التهاب قلبی را که ممکن است به واکسن فایزر مربوط باشد، آغاز کرده‌اند.

وزارت بهداشت اسرائیل امروز، یکشنبه، اعلام کرد که در حال بررسی تعداد کمی از موارد التهاب قلب در افرادی است که واکسن کووید۱۹ Pfizer (PFE.N) را دریافت کرده‌اند، هستند، هرچند هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

فایزر در واکنش به این موارد گزارش‌شده از التهاب قلبی گفته است که تاکنون «میزان بالاتری از شرایط را در حالت عادی در جمعیت عمومی مشاهده نکرده است.»

ناچمن آش، سخنگوی امور مربوط به همه‌گیری کرونا در اسرائیل گفت که یک مطالعه مقدماتی نشان داد که «ده‌ها مورد» از التهاب قلبی در بین بیش از ۵ میلیون فرد واکسینه شده، در درجه اول بعد از دوز دوم اتفاق می‌افتد.

آش گفت که مشخص نیست که آیا موارد مشاهده‌شده به دریافت واکسن مربوط است یا خیر؛ اما «وزارت بهداشت در حال حاضر در حال بررسی است که آیا افزایش بیش‌ازحد معمول از این بیماری دیده‌شده است و آیا می‌توان آن را به واکسن نسبت داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت این موارد در حال حاضر به‌عنوان «علامت سؤال» هستند و تأکید کرد که وزارت بهداشت هنوز نتیجه‌ای نگرفته است.

وی با اشاره به پدیده التهاب قلبی گفت: تعیین ارتباط بین این دو موضوع، واکسن و التهاب، دشوار خواهد بود زیرا میوکاردیت، (Myocarditis) به معنی التهاب عضلات قلب، وضعیتی که اغلب بدون عارضه از بین می‌رود، می‌تواند ناشی از انواع ویروس‌ها باشد و موارد مشابهی در سال‌های گذشته گزارش‌شده است.

پیش‌تر برخی کشورها، در پی نگرانی از بروز لخته خونی، پس از تزریق واکسن استرازنکا، استفاده از آن را موقتاً محدود کرده بودند. این محدودیت‌ها با اعلامیه آژانس دارویی اروپا که اعلام کرد مشکلات پیش‌آمده درباره لخته شدن خون «بسیار نادر» بوده است، بر طرف شد.

در مورد دیگر، هفته گذشته، دو نهاد بهداشت و درمان در آمریکا خواستار توقف واکسیناسیون با واکسن کرونای جانسون و جانسون شده‌اند تا موارد گزارش‌شده از لخته خونی، دقیق‌تر بررسی شود.

تخمین زده می‌شود که کمی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و حدوداً نیمی از این تعداد کاملاً واکسینه شده باشند.

© Reuters

بیشتر از جهان