تهدید کره شمالی به واکنش در برابر «سیاست خصمانه» آمریکا

کره‌شمالی همچنین ایالات متحده را به توهین به رهبری آن کشور متهم کرده است

کیم جونگ اون، رهبر کزه شمالی، در میان گروهی از مقام‌های آن کشور- STR / AFP / KCNA VIA KNS

کره شمالی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، را به اتخاذ «سیاست خصمانه» در قبال آن کشور متهم کرد و هشدار داد که این مسأله با واکنش متقابل روبه‌رو خواهد شد.

جو بایدن چهارشنبه شب، هشتم اردیبهشت‌ماه، در نشست مشترک کنگره آمریکا برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی و ایران را «تهدیدی جدی» برای امنیت آمریکا و جهان دانست و گفت که دولتش از طریق «دیپلماسی و همچنین بازدارندگی شدید» با آن‌ها مقابله خواهد کرد. 

کون جونگ گان، یک مقام وزارت خارجه کره‌ شمالی، در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، در خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی منتشر شد، سخنان بایدن را نشان‌دهنده «قصد روشن او  برای ادامه سیاست خصمانه آمریکا  علیه کره‌شمالی همچون نیم‌قرن گذشته» دانست. او اعلام کرد که با روشن شدن سیاست جدید ایالات متحده آمریکا درقبال کره شمالی، آن کشور نیز مجبور به اقدام متقابل خواهد بود.  

در این بیانیه آمده است: «دیپلماسی مورد ادعای ایالات متحده، یک پوشش تبلیغاتی جعلی برای مخفی کردن اقدام‌های خصمانه آن کشور و بازدارندگی که از آن حرف می‌زند، تنها وسیله برای تهدید‌های هسته‌ای علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره است.»

کاخ سفید روز جمعه از تکمیل فرایند بازنگری در سیاست دولت آمریکا درقبال کره شمالی خبر داد و اعلام کرد که هدف ایالات متحده همچنان «خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که رئیس جمهوری از تجربه دولت‌های پیشین برای رویارویی با رهبری کره شمالی و برنامه سلاح‌های هسته‌ای آن کشور درس گرفته است و از مذاکره با پیونگ‌یانگ درمورد خلع سلاح هسته‌ای استقبال می‌کند.

اما سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که واشینگتن بر «دستیابی به یک معامله بزرگ» متمرکز نخواهد شد؛ به نظر می‌رسد منظور او نوع معامله‌ای باشد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هنگام ملاقات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، احتمال دستیابی به آن را مطرح کرده بود.

هم‌زمان کره‌شمالی در بیانیه‌ای جداگانه، با اشاره به انتقادهای اخیر وزارت خارجه آمریکا از آن کشور، ایالات متحده را به توهین به رهبری آن کشور و زیر سوال بردن اقدام‌های او در مقابله با ویروس کرونا متهم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه با انتقاد از «نقض حقوق بشر» و «محدودیت‌های بی‌رحمانه مربوط به بیماری کووید-۱۹» در کره شمالی، این کشور را «یکی از سرکوبگرترین حکومت‌های تمامیت‌خواه در برابر جهان» توصیف کرده بود.   

به گزارش گروه‌های حامی حقوق بشر، کره شمالی برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ اقدام‌هایی بسیار سختگیرانه و فراتر از دستورالعمل‌های حفاظتی لازم برای بهداشت مقابله با این بیماری در پیش گرفته و در این دوره، سرکوب سازمان‌یافته نیز در این کشور افزایش پیدا کرده است. براساس بعضی گزارش‌ها، مقام‌های کره شمالی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به این کشور، حکم تیر هم صادر کرده‌اند.

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه خود اعلام کرد: «مسئله حقوق بشر که ایالات متحده تبلیغ می‌کند یک ترفند سیاسی است که برای از بین بردن ایدئولوژی و سیستم اجتماعی کره شمالی طراحی شده است.»