در آتش‌سوزی نفت‌کش‌ها در شمال کابل، هفت نفر جان باختند

این آتش‌سوزی در شمال کابل رخ داد و مردم محلی در اعتراض به شرایط کار جاده کابل-شمال را بسته‌اند

این چندمین بار است که نفتکش‌ها در افغانستان طعم حریق می‌شوند-توییتر ذکریا حسنی

حوالی ساعت ۲۱:۳۰ یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، آتش‌سوزی بزرگی آسمان کابل را سرخ‌فام کرد. این حادثه در نزدیک ایست‌-بازرسی شمال این استان در منطقه کاریزمیر، به وقوع پیوست و برای نفت‌کش‌های آتش گرفته و ساکنان محلی خسارات هنگفت مالی و جانی بر جای گذاشت.

مسئولان نهادهای امنیتی کابل با تائید آتش‌سوزی شمال این استان و خساراتی مالی و جانی پیش‌آمده، اعلام کردند که نخست یکی از نفت‌کش‌ها در منطقه کاریزمیر، آتش گرفته و سپس آتش به نفت‌کش‌های دیگر و پمپ‌ بنزین «کوهدامن پنجشیر»، که در نزدیکی محل بوده، سرایت کرده است و همه سوخته‌اند.

فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی امنیت کابل، در پیام صوتی در مورد این حادثه برای ایندپندنت فارسی فرستاد، می‌گوید:«در اثر حادثه‌ آتش‌سوزی دیشب در کابل، هفت تن جان باختند و بیش از ۱۴ نفر هم زخمی شده‌اند. برخی مجروحان که آسیب جدی ندیده بودند از بیمارستان مرخص شده‌اند ولی تعدادی از زخمی‌ها که به مراقبت‌های جدی نیاز دارند هنوز در بیمارستان‌ هستند.»

او تاکید کرد: «این آمار اولیه جان باختگان و زخمی‌های آتش‌سوزی است و احتمال دارد که پس از بررسی‌های بیشتر تغییر کند.»

آقای فرامرز، درباره علت آتش‌سوزی دیشب کابل گفت: «بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که نخستین جرقه ‌آتش از یک نفت‌کش در همین محل آغاز شده و بعد گسترش یافته است و دیگر نفت‌کش‌ها نیز آتش گرفته‌اند که در نتیجه خسارات مالی و جانی هنگفتی به بار آورده است. اکنون بررسی‌های ما به گونه‌ای جدی جریان دارد تا مشخص شود که این حادثه چگونه و به چه دلیل  رخ داده است.»

اما خبرهای تائید نشده‌ای در صفحات اجتماعی این کشور دست به دست می‌شود که ادعا می‌کنند این نفت‌کش‌ها در شمال کابل، در اثر شلیک گلوله‌های طالبان و جابه‌جای مین‌های مغناطیسی این گروه آتش گرفته است؛ اخباری که تاکنون هیچ مسئول امنیتی افغانستان آن را تائید نکرده است.

تمیم عاصی، رئیس موسسه مطالعات جنگ و صلح افغانستان، طالبان را در وقوع این حادثه دست را دخیل می‌داند و در فیس‌بوک‌ خود نوشته است: «کسانی که چهار صباحی در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تجربه دارند و کار کرده‌اند با یک نگاه درخواهند یافت که خرابکاری‌ در بخش‌های اقتصادی، ابزار و تاکتیک جدید جنگی و جزئی از استراتژی جنگی طالبان و گروه‌های مخالف نظام شده است.»

آقای عاصی در ادامه نوشت: «این تاکتیک از دو سال پیش بدین‌سو، به دکترین‌ و راهبرد نظامی طالبان در پاسخ به هدف قرار گرفتن منابع مالی آنان از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی و متحدان آن‌ها صورت می‌گیرد.»

او تاکید کرد: «این راهبرد، کم هزینه و آسان است و بیشترین فشار و نارضایتی سیاسی را در مقابل حکومت خلق می‌کند. ما که بیرون از حکومت هستیم، با اطلاعات مختصری که داریم نمی‌دانیم که رهبری امنیتی و اطلاعاتی حکومت چه کرده است. ناکامی‌های پی در پی امنیتی، اطلاعاتی و نظامی، غیر قابل بخشش و به دور از مصحلت است.»

قابل یادآوری است که آتش‌سوزی شمال کابل در کنار خسارات مالی و جانی، سبب شده است برق این استان هم از دیشب تاکنون قطع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شرکت برشنا در کابل، در اعلامیه‌ای گفته است که به دلیل آتش‌سوزی دیشب نفت‌کش‌ها، خط ۲۲۰ کیلوواتی برق وارداتی، قطع شده است و تلاش‌های برای رفع این مشکل جریان دارد تا برق کابل دوباره وصل شود.

در همین حال، شماری از رانند‌گان و ساکنان شهر کابل که اثر این حادثه زیان‌های مالی دیده‌اند، در اعتراض به این حادثه، مسیر کابل- شمال در این کشور را بسته‌اند و از دولت جبران خسارت خود را طلب می‌کنند.

معترضان می‌گویند که پیش از این بارها از حکومت افغانستان خواسته‌ بودند که از توقف نفت‌کش در محل‌های مسکونی جلوگیری کنند اما هیچگاه به این موضوع توجه نداشته است و نتیجه آن آتش‌سوزی شب گذشته و خسارات جانی و مالی است که برای مردم به جا گذاشته است.

ویدیوها و عکس‌های که از این حادثه در صفحات اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد که تلفات و خسارات به‌جا مانده از این آتش‌سوزی، بیشتر از آنی است که سخنگویان نهادهای امنیتی این کشور به رسانه‌ها گفته‌اند.

آتش‌سوزی نفت‌کش‌ها در شمال کابل و خسارات هنگفت مالی و جانی ناشی از آن، در حالی رخ می‌دهد که در یک سال پسین، این چندمین بار است که تانکرهای نفت و گاز در این کشور دست‌جمعی آتش می‌گیرند و دولت افغانستان هنوز علت هیچ کدام از این رویدادها را به مردم و آسیب‌دیدگان اعلام نکرده است. وضعیت مبهم این گونه رویدادها، بازرگانان افغان را نگران کرده است.