لاریجانی: مذاکرات صلح باید بر محوریت دولت افغانستان انجام شود

دیدار رئیس مجلس سنای افغانستان با مقام‌‌های ایرانی

فضل‌ هادی مسلمیار و صادق لاریجانی

yjc.ir / Samira Shariatmadari

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در دیداری که با فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان داشت، گفته است افغانستان همسایه، دوست و برادر ما است و در سال‌های سختی که آن کشور داشت، دولت و شهروندان ایران، همواره در کنار شهروندان افغانستان بوده و همچنین تلاش کرده اند که اتحاد، یک پارچگی و امنیت را در این کشور حفظ کنند.

لاریجانی گفت: «حالا که بحث و مذاکرات صلح در افغانستان مطرح است، ما در کنار دولت و شهروندان این کشور هستیم.» او تاکید کرد که باید گفتگوهای صلح بر محوریت دولت افغانستان انجام شود و این حق شهروندان افغانستان و خواست دولت ایران است. اما برخی از کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، می‌خواهند بدون حضور دولت افغانستان با برخی گروه‌ها، زمینه صلح را در این کشور فراهم کنند که این کار آمریکا، درست نیست. باید مذاکرات صلح، در حضور و با محوریت دولت افغانستان صورت گیرد».

لاریجانی با آقای مسلمیار در مورد امنیت، تجارت میان دو کشور، مسئله آب، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و مسائل مهم منطقه ای نیز بحث و گفتگو کردند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود و شاهد استقرار سیاسی و امنیت در این کشور باشیم.

فضل هادی مسلمیار نیز در دیدار با آقای لاریجانی از دولت ایران تشکر نموده و گفت: «جمهوری اسلامی ایران، همواره در سال‌هایی که شهروندان افغانستان با مشکلات دست و پنچه نرم می‌کردند،  ایران در کنار دولت و مردم افغانستان قرار داشت و از این بابت از دولت و شهروندان این کشور تشکر می‌کنم».

مسلمیار گفت: «در گذشته دولت ایران در تمام مسائل در کنار دولت افغانستان قرار داشته و حالا که مسئله مذاکرات صلح در کشور ما مطرح است این کشور از هر گونه گفتگوی صلح با محوریت دولت افغانستان حمایت می‌کند، که ما قبلا از ایشان تشکر می‌کنیم و باید گفت که مردم ایران دوست و برادر ما هستند».

چندی پیش، جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود مذاکرات صلحی که دولت افغانستان در آن حضور نداشته باشد برای دولت ایران قابل قبول نبوده و ایران مشارکتی در آن نخواهد کرد. او تاکید داشت که باید نقش تمام کشورهای ذی‌مدخل در این روند در حاشیه باشد، جز دولت افغانستان که باید نقش محوری را در گفتگوهای صلح بازی کند.

احمدزی رامین، دانشجوی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، می‌گوید: «گفته‌های رئیس مجلس ایران درست است که ما همسایه، برادر و دوست آنها بودیم و هستیم، اما این گفته‌ها شعار است، نه عمل. ما سال‌هاست که در آتش جنگ می‌سوزیم، اما آن ها به جای اینکه آتش را خاموش کنند، بیشتر از گذشته آن را شعله‌ور می‌سازند. امید است که حالا به فکر افتاده باشند که ما همسایه، دوست و برادر شان هستیم؛ به جای آنکه دشمنان ما را کمک کنند، باید پس از این سرکوب شوند تا این گفته‌ها در عمل نیز دیده شود».

نوید نوروزی، دانشجو، گفت: «صلح در افغانستان بدون خواست و کمک کشورهای همسایه غیر ممکن است و همچنین بدون حضور و محوریت دولت افغانستان ناکام خواهد ماند. اما حالا که روند مذاکرات صلح در جریان است باید همسایه‌های ما، به ویژه دولت ایران، حکومت افغانستان را کمک کنند، تا از این بن‌ست بیرون آمده و صاحب صلح و آرامش در آن برقرار شود».

قابل یادآوری است که فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، به دعوت رسمی دولت ایران به تهران سفر نموده و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله، علی لاریجانی، رئیس مجلس؛ جواد ظریف، وزیرامور خارجه و رئیس قوه قضایه ایران دیدار نموده و در موارد مختلف به ویژه وضعیت مهاجرین افغان در این کشور، بحث و گفتگو کرده است.

بیشتر از