آزادی آرش صادقی از زندان رجایی‌‌شهر کرج 

آرش صادقی در روزهای گذشته نامه‌ای در انتقاد از وضعیت زندانیان سیاسی خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل نوشته بود 

آرش صادقی زندانی سیاسی در دوران حبس با مشکلات جسمی متعددی روبرو شد - عکس از خبرگزاری هرانا

امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، آرش صادقی، زندانی سیاسی، از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد. بنا به گزارش تارنمای «هرانا» که اخبار مربوط به حقوق بشر در ایران را پوشش می‌دهد،  آزادی آرش صادقی با اعمال بخشنامه «کاهش مجازات حبس تعزیری» و با احتساب ایام بازداشت قبلی صورت گرفته است. آقای صادقی پس از تحمل ۵ سال و نیم حبس آزاد می‌شود. آرش صادقی پیشتر در دادگاه انقلاب به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود که ۷ سال و ۶ ماه آن قابل اجرا بود که با اعمال قانون کاهش مجازات تعزیری به ۵ سال و ۶ ماه حبس کاهش یافت.

آرش صادقی در خرداد‌ماه سال ۹۵ دستگیر شد و بعد از گذراندن یک سال حبس در اوین مهرماه سال ۹۶ بود که به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. او سابقه بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا دارد.  آرش صادقی همچنین در ایام زندان به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما دچار شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. محرومیت آرش صادقی از روند مناسب درمان بیماری‌اش بروز مشکلات جسمی بسیاری برای این زندانی سیاسی درپی داشت.  

به نوشته هرانا، «پزشکان معالج آرش صادقی معتقد بودند که او باید هر چهار ماه یک بار پس از عمل جراحی به بیمارستان اعزام (می‌شد) و دوره‌های درمانی را طی می‌کرد که تا بیش از یک سال با اعزام‌های درمانی وی مخالفت می‌شد.»

اعتصاب غذای هفتاد روزه آرش صادقی در اعتراض به دستگیری دوباره همسرش، گلرخ ایرایی، در سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. این زوج زندانی در تمام مدت حبس از ملاقات با یکدیگر محروم بودند.  ماه گذشته، گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان آمل، در پرونده جدیدی که در زندان قرچک ورامین علیه او گشوده شده بود، به صورت غیابی به ۱ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی، و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. گلرخ ایرایی در زمستان گذشته به زندان آمل تبعید شد. این زندانی سیاسی پیش‌تر نیز به دلیل پرونده‌سازی علیه او در ایام زندان، همزمان با پایان ۳ سال حبسش، به ۲۵ ماه حبس دیگر محکوم شد که اکنون در حال تحمل آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرش صادقی در روزهای گذشته نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، نوشته بود و در آن از پرونده‌سازی علیه زندانیان  و نیز فشار بر خانواده زندانیان سیاسی سخن گفته بود. آقای صادقی پیش از آن نیز در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، به اعمال فشار بر زندانیان و پرونده‌سازی قوه قضاییه علیه زندانیان اعتراض کرده بود. آرش صادقیدر آن نامه فهرستی از آزار‌های اعمال شده بر زندانیان سیاسی را، از جمله تبعید و سرکوب و محرومیت‌های پزشکی زندانیان، و نیز وضعیت نگهداری همسرش در بند بزهکاران زندان آمل، شرح داده بود.

او درباره شرایط همسرش و تبعید شبانه او به زندان آمل، نوشته بود: «خانم گلرخ ایرایی در تاریخ ۲۳ آذر ماه همراه با ضرب و شتم با شوک و باتوم توسط گارد از زندان قرچک به بازداشتگاه و الف اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شده بود و بعد از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد، اما دقایقی بعد بدون تحویل گرفتن وسایل شخصی، شبانه با یک بلوز و شلوار به زندان آمل تبعید شد.»