پنج خرابکاری بزرگ در تاسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاده است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید انفجار اخیر در نطنز در ادامه خرابکاری‌های قبلی بوده است

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران گفت که انفجار بامداد روز ۲۲ فروردین در نظنز با اینکه شیوه انفجار آن جدید بود ولی در ادامه خرابکاری‌های بزرگ در این تاسیسات بود.

به گفته رئیس سابق سازمان انرژی اتمی انفجار فروردین امسال، پنجمین خرابکاری بزرگ در این تاسیسات حساس بوده است.  نطنز بزرگترین تاسیسات هسته‌ای ایران و مرکز غنی‌سازی اورانیوم است. ایران از زمان آغاز برنامه هسته‌ای در این تاسیسات و فردو در قم کار غنی‌سازی را انجام داده است. تاسیسات فردو فضایی کوچک‌تر در زیر زمین دارد که به عنوان پشتیبان برنامه غنی‌سازی ایران در صورت از کار افتادن تاسیسات دیگر عمل می‌کند.

عباسی در این مصاحبه تصویری که با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انجام داده است گفت که در یکی از خرابکاری‌های صورت‌گرفته در نطنز در بامداد نیمه‌شعبان در سال ۱۳۹۰، با استفاده از یک ماده انفجاری بسیار کوچک (به اندازه عدس) در گیج‌های خلا سانتریفیوژها، به این تاسیسات آسیب رساندند. او در مورد میزان تخریب ناشی از این رویداد اطلاع بیشتری نداد. مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر در مورد این رویداد اطلاعاتی منتشر نکرده بودند.

او در ادامه بر این نکته تاکید کرد که به جز پنج خرابکاری بزرگ، تعداد دیگری خرابکاری در مقیاس کوچک هم رخ داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به عنوان مسئول این رویدادها اعلام می‌کنند. تاکنون هیچ مقام رسمی در اسرائیل، مسئولیت این رویدادها را نپذیرفته است.

فریدون عباسی انفجار پایه دکل های برق‌رسانی به نطنز پیش از سال ۹۰ را نیز به عنوان چهارمین خرابکاری بزرگ اعلام کرد. او البته گفت که این رویداد به نتیجه نرسید چرا که دکل سقوط نکرد و برق قطع نشد.

پنجمین خرابکاری بزرگ که عباسی از آن سخن نگفت، احتمالا به الودگی گسترده کامپیوترها و ماشی‌آلات نطنز به ویروس استاکس‌نت بر‌می‌گردد.

انفجار فروردین‌ماه امسال در نطنز که به گفته فریدون عباسی و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در تاسیسات توزیع برق نطنز رخ داده‌است، در فاصله ۱۰ ماه پس از انفجار اول در تاسیسات مونتاژ سانتریفیوژ‌های پیشرفته و پس از آن کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، رخ داد.

فریدون عباسی در مورد انفجار سال ۱۳۹۹ در این تاسیسات هم گفت که بمبی در درون یک میزکار سنگین خریداری‌شده از خارج، جاسازی شده بود. این میز در مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته قرار داشت و در زمان موعود منفجر شد.

ایران پس از انفجار در تاسیسات مونتاژ، اعلام کرد که برای حفاظت بیشتر از این بخش از برنامه هسته‌ای، تاسیسات خود را گسترش خواهد داد. گزارش‌های مختلفی درباره ساخت‌وسازهای جدید در نطنز به رسانه‌ها راه یافته است که احتمالا برای ایجاد مرکزی جدید برای به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته و مونتاژ آن‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباسی در این مصاحبه می گوید که انفجار فروردین‌ماه در نطنز «بسیار خوب» طراحی شده بود. او پیش‌تر هم گفته بود که انفجار در نطنز خیلی زیبا انجام شده است. سخنان فریدون عباسی در تمجید از شیوه انفجار اخیر در نطنز با انتقادهایی همراه بوده است.

او دلیل وقوع این خرابکاری‌ها را بی‌دقتی در اقدامات امنیتی دانست و گفت که باید سختگیری‌ها را بیشتر کرد و حتی نمایندگان مجلس هم نباید از مراکز حساس بازدید کنند.

وزارت ازلاعات ایران دو هفته پس از انفجار فروردین‌ماه امسال در نطنز اعلام کرد که فردی به نام رضا کریمی، عامل این انفجار بوده و از کشور گریخته است.

هنوز مشخص نیست که رضا کریمی در کدام بخش از برنامه هسته‌ای ایران فعال بوده و اکنون در کجا است.