کشف سالن آشامیدن وایکینگ‌ها در اسکاتلند

فرصتی بی‌نظیر برای مطالعه تاریخ اسکاندیناوی

عکس از فلپ‌بورد

باستان شناسان می‌گویند، در مجمع الجزایر اورکنی اسکاتلند یک «سالن آشامیدن» وایکینگ‌ها را کشف کرده‌اند که احتمالاً ۸۰۰ سال پیش رؤسای قبایل از آن استفاده می‌کرده‌اند.

این مکان، که گمان می‌رود یک سالن اشرافی متعلق به ساکنان اسکاندیناوی در قرن ۱۰ میلادی است، در بخش وستنس جزیره روسای کشف شده است.

در حماسه اورکنینگا که یکی از داستان‌های تاریخی منطقه اورکنی است از وستنس به عنوان خانه سیگورد، یک از رؤسای قدرتمند قبایل قرن ۱۲، نام برده شده است.

محققان می‌گویند که این منطقه فرصتی بی‌نظیر را برای برای مطالعه عادات غذایی مردم این ناحیه در طول هزاره گذشته فراهم می‌کند.

این کشف حاصل سالها تلاش تیمی از دانشگاه هایلندز اند آیلندز (UHI) برای یافتن این ساختمان است.

دان لی، یکی از مدیران این پروژه حفاری می‌گوید: «خبر هیجان انگیز در این فصل این است که همانطور که از نام مکان پیداست، ما سالن اسکیل را پیدا کرده‌ایم.»

اسم اسکیل نشان می‌دهد که این مکان محل یک سالن متعلق به دوران وایکینگ‌ها است که محل آشامیدن اشراف بوده است.

لی اضافه کرد: «شما هرگز نمی‌دانید اما شاید خود ارل سیگورد روی یکی از نیمکت های سنگی داخل سالن نشسته و یک تنگ آبجوی ایل نوشیده است.»

این تیم بنایی را با دیوارهای سنگی محکم کشف کرده‌اند که ظاهراً بیش از ۱۳ متر طول دارد، عرض داخل آن حدود ۵.۵ متر است و نیمکت‌هایی سنگی در داخ آن قرار دارند.

باستان شناسان در مراحل بعد به بررسی بقایای این مجموعه مزرعه‌داری و توده‌های فضولات بازمانده از آن زمان پرداخته‌اند و در تحقیقات خود بر رژیم‌های غذایی گذشته، شیوه‌های کشاورزی و ماهیگیری آنها تمرکز کرده‌اند.

دکتر اینگرید مینلند، از مدیران این پروژه می‌گوید: «ما توده‌های فضولات مربوط به این هزاره را کشف کرده‌ایم که فرصتی بی‌نظیر به ما می‌دهد تا تغییرات رژیم غذایی، شیوه‌های کشاورزی و ماهیگیری از دوره وایکینگ‌ها تا قرن نوزدهم را بررسی کنیم.»

این حفاری بخشی از پروژه «چشم‌اندازهای تغییر-باستان‌شناسی پاکسازی روسای و املاک وستنس» می‌باشد که هدف آن کاوش مزارع واقع در اسکیل از زمان وایکینگ‌ها تا زمان ترک این مزارع در قرن نوزدهم است.

اورکنی یکی از مراکز عمده قدرت امپراتوری اسکاندیناوی بوده و میراث وایکینگی آن - که در نام و معماری مکان‌ها یافت می‌شود - تا به امروز به عنوان میراثی پراهمیت باقی مانده است.

مطالعات ژنتیکی نشان می‌دهد که بسیاری از ساکنان این مجمع‌الجزایر از نسل کسانی هستند که در اواخر قرن هشتم در این جزایر ساکن شدند.

چند آژانس به تهیه این گزارش کمک کردند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان