تجمع در شهرهای مختلف به مناسبت روز جهانی کارگر

مادران کشته‌شدگان آبان ٩٨ با حضور در خانه مادر ستار بهشتی، روز جهانی کارگر را تبریک گفتند

امروز ۱۱ اردیبهشت و به مناسبت روز جهانی کارگر، گروه‌های مختلف از کارگران، بازنشستگان و سایر اقشار جامعه در اعتراض به شرایط معیشتی، تجمعاتی را در سراسر ایران برگزار کردند.

در تهران، گروهی کارگران مقابل وزارت کار حضور یافتند و خواهان برقراری امنیت شغلی شدند. در همین راستا تصاویری منتشر شده که حمله لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی به کارگران را نشان می‌دهد.

در مشهد کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز کارگر مقابل تأمین اجتماعی شعار دادند: «ما دیگه رأی نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»

هم‌زمان، نماینده کارگران هفت‌تپه در تجمع روز جهانی کارگر خواهان خلع ید مالک جدید، آزادی زندانیان هفت‌تپه، بازگرداندن پول‌های غارت شده و مجازات مفسدین اقتصادی شدند.

در کرج نیز، معترضان با تجمع در برابر تأمین اجتماعی از مردم خواستند تا به اعتراضات کارگران و بازنشستگان بپیوندند.

در تبریز، کارگران و بازنشستگان در مقابل اداره تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع‌کنندگان شعار دادند: «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»

در ادامه اعتراضات، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در آستانه روز جهانی کارگر پیامی منتشر کرده است. او در قسمتی از پیام خود می‌گوید: «خجالت نکشید که سفره‌های شما خالی است. آن‌هایی خجالت بکشند که از خون و عرق شما جوانان سفره‌هایی رنگین دارند.»

همچنین، پروین محمدی، معاون دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که به دلیل اعتراض به وضعیت بد معیشتی کارگران به زندان محکوم شده، با انتشار پیامی ویدئویی به مناسبت روز جهانی کارگر، خواستار تغییر سیستم رفاه، افزایش حداقل حقوق تا ۱۲ میلیون تومان، پایان‌دادن به ممنوعیت آزادانه فعالیت‌های صنفی و آزادی زندانیان سیاسی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر اعتراضات به وضعیت معیشتی افزایش‌یافته است. پیش‌تر و هم‌زمان با اعلام حداقل دستمزد یا حقوق پایه ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی برای کارگران در سال جاری که با افزایش ٣٩ درصدی، به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسیده است، موجی از اعتراضات به آن آغاز شد. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر «دستمزد ۱۴۰۰»، در این خصوص واکنش نشان داده‌اند.        

برخی نوشته‌اند: «دستمزد ۱۴۰۰ یک کشتار سیستماتیک است، جنایت علیه بشریت است. این دستمزد قطعاً هزاران گرسنه را خواهد کشت.»

شورای‌عالی کار روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه سال ۹۹، با افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران، حقوق این قشر از جامعه را از یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان به دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تغییر داد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به این میزان اندک افزایش حقوق واکنش نشان دادند و نوشتند، خبر افزایش دستمزد کارگران، به مرگ گرفتن است تا به تب راضی شوند. آنان به فاصله زیاد خط فقر تا حقوق مصوب شورای‌عالی کار اشاره می‌کنند و می‌گویند دولت به‌عنوان بزرگترین کارفرما، حاضر نیست معادل خط فقر اعلامی بانک مرکزی، حقوق پرداخت کند.