مطالبه اصلاحات در کشتی سومو بعد ازمرگ یک کشتی‌گیر جوان ژاپنی

میتسوکی آمانو، ۲۸ ساله، معروف به هیبیکیریو، پس از ضربه مغزی در مسابقه‌ در بیمارستان توکیو درگذشت

با وجودی که در مسابقات سومو پزشک حضور دارد اما آن‌ها در کنار رینگ در حالت آماده‌باش قرار نمی‌گیرند- STR / JIJI PRESS / AFP

مرگ یک کشتی‌گیر ژاپنی کشتی سومو یک ماه پس از آنکه در جریان یک مسابقه با سر به زمین فرو آمد، به مطالبه اصلاحاتی در این ورزش برای کاهش خطرات آن منجر شده است.

انجمن سوموی ژاپن روز پنجشنبه گفت که میتسوکی آمانو، ۲۸ ساله، معروف به هیبیکیریو، پس از ضربه مغزی در مسابقه‌، در اثر نارسایی حاد تنفسی در بیمارستان توکیو درگذشته است. در این بیانیه آمده است: «برای روح او آرامش ابدی آرزو داریم و از صمیم قلب قدردان خدمات او هستیم.»

این  کشتی‌گیر سومو، در تاریخ ۲۶ مارس با سر به زمین پرت شد. بعد از آن، پیکر او بی حرکت بر زمین نقش بست و حریفش وضعیت او را کنترل کرد. او پس از چند ثانیه، پیش از آنکه فورا به بیمارستان منتقل شود، یک بار سر خود را حرکت داد.

کسانی که دور زمین بودند، برای پنج دقیقه با گیجی تمام بدن بی‌حرکت او را نظاره کردند. تعلل آن‌ها در رساندن خدمات پزشکی، موجی از انتقادات را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی هیبیکیریو را به بیمارستان منتقل می‌کردند، او هوشیار بود و از بی‌حسی شکایت داشت. در طول مدت درمان، علائم بهبودی در او ظاهر شد؛ اما وضع سلامت وی ​​روز چهارشنبه رو به وخامت گذاشت و او از دنیا رفت.

مرگ این «ریکیشی»، به معنای کشتی‌گیر رده پایین‌، توجه‌ عمومی به این ورزش و رویکرد ناکافی و منسوخ آن در درمان آسیب‌های سر را به خود جلب کرده است. یک نفر در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دیدن اینکه او با صورت کف زمین افتاده و بی‌حرکت رها شده، نفرت‌انگیز بود. من واقعا امیدوارم که اینک در سومو، اصلاحات عمده پزشکی انجام شود.»

دیگری گفت که او امیدوار است که این حادثه «ضرورت اصلاح» در مراقبت‌های پزشکی اضطراری برای کشتی‌گیران ریکیشی را یادآور شود.

با وجود آنکه در مسابقات سومو پزشک حضور دارد، اما آن‌ها در کنار رینگ در حالت آماده‌باش قرار نمی‌گیرند.

این موضوع در اوایل سال جاری هنگامی مورد توجه قرار گرفت که  یک کشتی‌گیر به نام شونانومی با سر به حریف خود خورد و بیهوش شد؛ در حالی که نشانه‌های ضربه مغزی در او ظاهر شده بود. او پس از چندین بار تلاش برای ایستادن دوباره روی پاهایش، به مسابقه بازگشت و در آن پیروز شد. اجازه ادامه بازی دادن به یک شکستی‌گیر با نشانه‌های بیهوشی و ضربه مغزی، انتقادهای شدیدی را به دنبال داشت.

© The Independent

بیشتر از ورزش