پیوستن رانندگان بریتانیایی فرمول یک به تحریم شبکه‌های اجتماعی

همیلتون، راننده مرسدس، رهبری این کارزار را در جریان مسابقات گرند پری بر عهده داشته است

مسابقات فرمول یک، این آخر هفته در مسیر بین‌المللی آلگاروه آغاز می‌شود- Bryn Lennon / POOL / AFP

لوئیس همیلتون، لاندو نوریس و جورج راسل، رانندگان بریتانیایی مسابقات فرمول یک، از پیوستن به جمع باشگاه‌های بزرگ ورزشی و سازمان‌های ملی، در تحریم شبکه‌های اجتماعی در مسابقه «گرند پری» (جایزه بزرگ) پرتغال در آخر هفته، خبر داده‌اند. 

شرکت‌کنندگان در تحریم فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام، باشگاه‌های شناخته شده لیگ برتر و سوپرلیگ بانوان، جام حذفی، یوفا، هیئت کریکت انگلیس و ولز، انجمن‌های راگبی انگلیس‌، ولز و اسکاتلند و همچنین اسکای اسپورت، شبکه‌ تلویزیونی پخش‌کننده فرمول یک در بریتانیا، هستند.

این تحریم از ساعت سه بعد از ظهر جمعه ۳۰ آوریل آغاز می‌شود و دوشنبه سوم مه ساعت ۱۱:۵۹ شب به وقت بریتانیا پایان می‌یابد.

همیلتون، راننده مرسدس، رهبری این کارزار را بر عهده داشته است. وی در حمایت از جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» و حمایت از افزایش تنوع نژادی در این ورزش، صدای تغییر و کنشگری در مسابقات فرمول یک بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، همیلتون که هفت بار قهرمان جهان شده، گفته است: «در جامعه ما جایی برای فحاشی، چه آنلاین چه غیر آنلاین، وجود ندارد. مدت مدیدی است که به نفرت‌پراکنان اجازه داده شده که نفرت خود را از پشت صفحه‌کلید منتشر کنند. اگرچه ممکن است که تحریم، یک شبه این مسئله را حل نکند اما به هر حال، ما باید تغییر را وقتی لازم است، مطالبه کنیم؛ حتی اگر دست‌ یافتن به آن تقریبا غیرممکن به نظر برسد. ورزش این قدرت را دارد که ما را متحد کند. اجازه ندهیم فحاشی در ورزش ما عادی شود. عوض آن، بیایید اوضاع را برای نسل‌های آینده تغییر دهیم.»

لندو نوریس از تیم مک لارن و جورج راسل از تیم ویلیامز، در این حرکت پشتیبان او هستند.

در بیانیه نوریس آمده است: «همه اینجا گهگاه قربانی فحاشی می‌شوند و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید برای مقابله با آن اقدامات بیشتری انجام دهند.»

این جوان ۲۱ ساله اضافه کرد: «پنهان شدن در پشت صفحه کلید قابل قبول نیست. بس است.»

راسل، مدیر انجمن رانندگان گرند پری، نیز اوایل صبح امروز اعلام کرد که در این حرکت به دیگر رانندگان ملحق خواهد شد: «به نظرم آمد که انجام این کار مهم است، زیرا هیچ کس سزاوار این همه بددهانی آنلاین، نفرت‌پراکنی، منفی‌بافی و نژادپرستی نیست. احساس می‌کنم وظیفه ما است که هرچه بیشتر آگاهی‌بخشی کنیم، نه فقط در ورزش بلکه در تمام حوزه‌های زندگی. سن و سالتان هر چقدر باشد، جوان باشید یا نباشید و نژاد و قومیتتان هر چه باشد، باید مثبت‌ و مهربان بودن با یکدیگر را ترویج کنید.»

این جوان ۲۳ ساله در ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «این موضوع شخصا برای من خیلی مهم است. احساس کردم وظیفه من است که بخشی از این حرکت در راستای این آرمان باشم. بنابراین امیدوارم که موضع من برای‌ شما قابل فهم باشد و بتوانیم همه با هم تغییر ایجاد کنیم.» 

در مقابل، فرمول یک اعلام کرده است که اگرچه از کسانی که در تحریم شرکت می‌کنند حمایت می‌کنند‌، اما به آن‌ها نمی‌پیوندد. برگزارکنندگان این رقابت‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «فرمول یک، كاملا به مبارزه با هر نوع تبعیض، به صورت آنلاین یا غیر آن، متعهد است. ما از اقدامات لیگ برتر و سایر سازمان‌های ورزشی و ورزشکاران حمایت و تأکید می‌کنیم که برای ریشه‌کن کردن فحاشی‌های آنلاین که مستقیما قربانیان را هدف می‌گیرد، باید اقدامات بیشتری صورت گیرد. ما به همکاری خود با شبکه‌های اجتماعی و مخاطبانمان در ترویج احترام و ارزش‌های مثبت و توقف نژادپرستی ادامه می‌دهیم.»

مسابقات فرمول یک، این آخر هفته در مسیر بین‌المللی آلگاروه آغاز می‌شود. در جدول رده‌بندی رانندگان، همیلتون در حال حاضر فقط یک امتیاز از مکس ورستاپن از تیم ردبول جلو است.

© The Independent

بیشتر از ورزش