جمهوری اسلامی در سوئد دنبال فناوری هسته‌ای می‌گردد

اداره امنیت سوئد، ایران را به همراه چین و روسیه سه خطر بزرگ برای خود می‌داند

منتقدین برجام معتقدند که این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد- Iranian Presidency Office/WANA 

اداره امنیت سوئد می‌گوید حکومت ایران به دنبال دستیابی به فن‌آوری سوئدی برای ساخت سلاح هسته‌ای است. به گزارش روزنامه «اورشلیم پستِ» اسرائیل، این اداره در گزارش اطلاعاتی سال ۲۰۲۰ خود چنین گفته است و ایران را به همراه چین و روسیه سه خطر مهم امنیتی برای این کشور شمال اروپا دانسته است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:‌‌ «ایران در ضمن قابلیت جاسوسی صنعتی دارد که بیشتر علیه فن‌آوری‌های پیشرفته سوئد و محصولات سوئدی است که می‌توانند در برنامه تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. ایران مشغول سرمایه‌گذاری منابع سنگینی در این حیطه است و برخی از این منابع در سوئد مورد استفاده می‌گیرند.»

اردوان خشنود، کارشناسِ مرکز مطالعات استراتژیک بگین-ساداتِ اسرائیل پیش از این در مقاله‌ای در وب‌سایت این نهاد از جزئيات گزارش سال ۲۰۲۰ سوئدی‌ها خبر داده بود و گفته بود این گزارش ۱۴ بار به نام ایران اشاره می‌کند. آقای خشنود در این مقاله نوشته بود: «ایران دیگر تنها تهدیدی برای خاورمیانه است. فعالیت‌های شرورانه آن باعث شده یک خطر امنیت ملی برای کشورهای اروپایی به طور کل و سوئد به طور مشخص باشد.»

دستگاه اطلاعاتی آلمان هم چند روز پیش اعلام کرده بود که ایران در سال گذشته تلاش خود برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را متوقف نکرده است.

روزنامه اسرائیلی گفت گزارش‌های اطلاعاتی آلمان و سوئد شاید در تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام اخلال ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در وین، پایتخت اتریش،‌ در جریان است. برخی منابع از احتمال رسیدن توافق بین تهران و واشنگتن در چند هفته آینده خبر داده‌اند. منتقدین برجام معتقدند که این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد. همین انتقادها باعث خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از برجام در سال ۲۰۱۸ شد. اما جانشین دموکرات او، جو بایدن، بارها گفته می‌خواهد به برجام بازگردد.

برخی گزارش‌های اطلاعاتی غربی‌ها پیش از این به این نتیجه رسیده بود که ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت سلاح هسته‌ای خود را متوقف کرده است. گزارش‌های اطلاعاتی سال گذشته آلمان و سوئد اما معتقدند که ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

در بخشی دیگر از گزارش اداره اطلاعات سوئد (که در زبان سوئدی «ساکارهِتسپولیسن» نام دارد) می‌خوانیم: «چندین کشور درگیر انواع مختلفی از جاسوسی و فعالیت‌های تهدیدکننده امنیت علیه سوئد هستند. بزرگترین تهدید از سوی روسیه، چین و ایران می‌آید.»

در این سند ۸۸ صفحه‌ای از این گفته شده که حکومت ایران از پناهجویان و منتقدین خود در سوئد جاسوسی می‌کند و در ضمن عملیاتی در زمینه جاسوسی صنعتی از سوئد انجام می‌دهد. گزارش بخشی با زیرتیتر «ایران» دارد که در آن از جزئيات اقدامات ایران در این دو زمینه می‌خوانیم. حکومت ایران مشخصا جاسوس‌هایی برای نظارت بر کنشگرانی که مخل خود می‌داند به خدمت گرفته است. در عین حال جمهوری اسلامی می‌کوشد از دانشگاه‌های سوئد اطلاعات به دست بیاورد و می‌کوشد بعضی از پژوهشگران سوئدی را نیز به خدمت بگیرد.

این در حالی است که سوئد روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد. در سال ۲۰۱۲ دولت سوئد با تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ایران مخالفت کرد و گفته می‌شد این به علت تلاش برای حفظ یک معامله اقتصادی بزرگ است که شرکت سوئدی «اریکسون» در ایران انجام می‌داد.

کارل بیلد، وزیر خارجه وقت سوئد، از جمله طرفداران مشهور استفاده از دیپلماسی به جای تحریم در برخورد با حکومت‌هایی مثل جمهوری اسلامی و حکومت بشار اسد در سوریه است. آقای بیلد در آن سال تلاش‌های بسیاری کرد تا اتحادیه اروپا، اریکسون را مجبور به خروج از سوریه نکند. رسانه‌های اسرائيل به نقل از دیپلمات‌های این کشور مدعی شده بودند که برخی دیپلمات‌های اروپایی باور دارند که شاید آقای بیلد در ایران «منافع شخصی» دارد و به همین خاطر مخالف تحریم‌ها است.