آمریکا و ایران در چند هفته آینده به توافق می‌رسند

نماینده اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید اختلاف‌نظرها در حال برطرف شدن است

بنیامین نتانیاهو و گیلعاد اردان- GALI TIBBON / POOL / AFP

گیلعاد اردان، نماینده دائمی اسرائیل در سازمان ملل و سفیر این کشور در ایالات متحده در روز پنجشنبه گفت که وی تخمین می‌زند که مذاکرات در حال انجام بین ایالات متحده و ایران برای احیای برجام منجر به توافق جدید هر دو طرف طی چند هفته آینده خواهد شد.

اردان در مصاحبه با استودیوی Ynet گفت: «من با غم و اندوه این موضوع را می‌گویم. آمریکایی‌ها در مورد موانع توافق به ما گفته‌اند اما هنوز هم برآوردها در اسرائیل نشان می‌دهد که طرفین در هفته‌های آینده به تفاهم می‌رسند.»

او افزود: «ممکن است اختلاف‌نظرهایی درمورد اینکه چگونه بسیاری از تحریم‌های [ایالات متحده] برداشته شود و [ایران] به این توافق‌نامه پایبند باشد، وجود داشته باشد اما ایرانی‌ها تمایل کلی‌شان را برای بازگشت به توافق هسته‌ای امضا شده در زمان [باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده]نشان داده‌اند. ما معتقدیم که بازگشت به این توافق‌نامه اشتباه است.»

تهران و واشنگتن و دیگر امضا‌کنندگان این توافق‌نامه طی هفته‌های گذشته در وین دیدار کرده‌اند تا تلاش کنند تا بازگشت هر دو طرف به انطباق کامل با توافق انجام شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد. دولت وی سپس جمهوری اسلامی را در اقدامی که وی «فشار حداکثری» نامیده بود تحت فشار قرار داد تا تهران را مجبور به موافقت با تغییرات اساسی در برجام کند.

در واکنش، ایران به تدریج بندهای توافق‌نامه را نقض کرد‌ و حتی در هفته‌های گذشته اعلام کرد که پس از انفجار در تأسیسات هسته‌ای خود در نطنز، که تهران به اسرائیل نسبت می‌دهد‌، غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد آغاز کرده است .

اردان روز چهارشنبه با جیك سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریكا ملاقات كرد و به او گفت كه اسرائیل علاقه ای ندارد كه به «یك توافق ناقص كه به یك كشور افراطی تحت سلطه متعصبان مشروعیت می‌بخشد برای نگه داشتن هزاران سانتریفیوژ پیشرفته» تن بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردان تأكید كرد كه اسرائیل علی‌رغم اختلاف نظر در مسئله ایران‌، همچنان علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های خود با واشنگتن در زمینه‌های دیگر است.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل که پیش از این به نمایندگی از حزب لیكود به عنوان عضوی از كنست فعالیت می‌كرد و تجربه وزارت هم دارد، همچنین گفت كه اسرائیل دست از مبارزه با اهداف هسته‌ای ایران برنمی‌دارد و دولت اسرائیل حق خود می‌داند که در برابر توافق‌نامه‌ای که «برای آینده اسرائیل خطرناک است» هر اقدامی انجام دهد.

نماینده اسرائیل همچنین گفت که ایالات متحده معتقد است بازگشت به برجام می‌تواند ائتلافی بین‌المللی ایجاد کند که ایران را تحت فشار قرار دهد تا با مکانیسم‌های نظارت دقیق‌تر بر تأسیسات هسته‌ای به توافق طولانی‌تری دست یابد.

از سوی دیگر، اسرائیل عقیده دارد که «اگر جامعه بین‌المللی تحریم‌ها را از دست بدهد و به توافق برگردد، ایرانی‌ها تن به توافق جدیدی نمی‌دهند.»