پس‌لرزه‌های انتشار فایل صوتی ظریف: حسام‌الدین آشنا برکنار شد

علی ربیعی با حکم حسن روحانی، سکان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را در دست گرفت

حسام ‌الدین آشنا در حال صحبت با حسن روحانی/ خبرگزاری فارس

در پی انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، حسام‌الدین آشنا از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برکنار و به‌جای او علی ربیعی از سوی حسن روحانی به این سمت منصوب شد.

انتشار فایل صوتی اظهارات جنجالی جواد ظریف در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نقش سپاه و روسیه در تخریب برجام و انتقاد از نادیده‌گرفتن منافع ملی از سوی قاسم سلیمانی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

مصاحبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در روز ششم اسفند سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده بود، اخیراً توسط رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد.

به نوشته مشرق نیوز، این مصاحبه، زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و به مدیریت حسام‌الدین آشنا رئیس این مرکز و شبکه زیر نظر وی انجام‌گرفته است.

همچنین، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، با انتقاد از انتشار این فایل، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی اخیر دانستند و برخی نیز پا را فراتر گذاشتند و دسترسی رسانه‌های برون‌مرزی به این فایل را یک اقدام سیاسی هماهنگ شده توسط مشاور رئیس‌جمهور عنوان کردند.

در مقابل نیز، آقای «آشنا» با انتشار توییتی این سخنان را اتهام خواند و نوشت: «ان‌شاءالله این‌سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی نیز در این باره گفته بود: «این فایل توسط رسانه پترو دلاری کینه‌توز که با دلار نفتی اداره می‌شود (ایران اینترنشنال) منتشر شده است، همین امر نشانگر توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است. رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه را شناسایی کنند. این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، و انسجام داخلی و نهادهای کارآمد و علیه منافع ملی ما است.»

علی ربیعی، معروف به «برادر عباد» که به جای آشنا منصوب شده، از اعضای سپاه پاسداران است و سابقه امنیتی طولانی دارد.

در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن به‌صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، آقای ظریف می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد. او در طول مصاحبه از سعید لیلاز می‌خواهد که بخش‌هایی از گفته‌هایش را منتشر نکند.