پرده‌ی جدید از رویاهای سارا

صعود سارا خادم‌الشریعه به رده پانزدهم شطرنج زنان دنیا

pana.ir

از مدرسه که به خانه برمی‌گشت، مادرش در چند صفحه‌ی شطرنج مهره‌ها را در موقعیت‌های مختلف می‌چید تا سارا رسیده و نرسیده بازی را شروع کند. این تصویری از کودکی دختری است که شطرنج به زندگی‌اش تبدیل شد. اما برای او شطرنج مفاهیمی بیشتر از یک بازی داشت، مثل گرندپری ۲۰۱۶ که وقتی حریف اوکراینی به دلیل بستری شدن دوستش در بیمارستان دیر به سالن رسید، سارا می‌توانست بدون انجام بازی به دلیل تاخیر حریف برنده باشد اما بازی کرد و حتی برای اینکه حریفش زودتر نزد دوستش به بیمارستان برگردد به تساوی زود هنگام رضایت داد. این‌ها یعنی سارا از شطرنج مفاهیم دیگری را جستجو می‌کرد و البته موفقیت‌های بزرگ‌تری را در آینده برای خود متصور بود.

برای سارا خادم‌الشریعه که حالا در شطرنج آزاد هونان چین ضمن استمرار شکست ناپذیری در ۹ دور و کسب یک نُرم استاد بزرگی، به رده پانزدهم برترین شطرنج بازهای زن دنیا صعود کرده، رویاهایش هر بار دست‌یافتنی می‌شوند. سارا سه‌شنبه در دور پایانی شطرنج هونان چین برابر استاد بزرگی از کشور میزبان با ریتینگ ۲۵۸۵ به تساوی رسید. با این تساوی خادم‌الشریعه ضمن کسب ۲۳ واحد ریتینگ، توانست یک نرم استاد بزرگی را کسب کند. همچنین نفر نخست شطرنج زنان ایران با این تساوی مجموع امتیازات خود را به عدد ۵ رساند و با ایستادن بر روی جایگاه شانزدهم به کار خود پایان داد. در پایان این رقابت‌ها گانگولی از هند (۲۶۳۸) با کسب ۷ امتیاز قهرمان شد و پس از او یویانگی از چین (۲۷۳۶) و باسم امین از مصر (۲۷۰۷) با ۶.۵ امتیاز در رده های دوم و سوم ایستادند. خادم الشریعه در هر ۹ دور با حریفانی قوی‌تر از خودش بازی کرد. او برابر ۶ استاد بزرگ با ریتینگ بالای ۲۶۰۰، یک پیروزی و پنج تساوی به دست آورد. سه حریف دیگر نیز استادان بزرگ با ریتینگ نزدیک به ۲۶۰۰ بودند که آنها را نیز متوقف کرد.

شطرنج زنان در ایران با نام‌هایی مثل آتوسا پورکاشیان که در بوندسلیگای شطرنج هم بازی کرده، سارا خادم‌الشریعه، درسا درخشانی که از تیم ملی ایران جدا شد، شادی پریدر، غزل و رعنا حکیمی‌فرد و چهره‌های پرشمار دیگری رونق و اعتبار دارد. اما عجیب است که فدراسیون شطرنج حتی از پرداخت هزینه‌های مربی برای بسیاری شطرنج‌بازها طفره می‌رود. آخرین نمونه‌اش همین سارا خادم‌الشریعه که همیشه درباره دشواری پرداخت هزینه‌های مربی حرف زده است.

در ایران به جز چند رشته ورزشی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و کشتی، بقیه ورزش‌ها چندان برای ورزشکاران پول‌ساز نیستند و حتی حداقل‌های مورد نیاز یک ورزشکار حرفه‌ای مهیا نمی‌شوند. رقابت‌های باشگاهی در بسیاری از رشته‌های ورزشی نمی‌توانند تولید درآمد کنند. در ورزش زنان به دلیل محدودیت‌های رایج در ایران حامیان مالی و برندها با هدف تبلیغات کمتر رغبت می‌کنند که حضور داشته باشند و همین نکته حتی استخدام مربی را مثلا برای یک شطرنج‌باز دشوار می‌کند. سارا خادم‌الشریعه پیش‌تر گفته همیشه بخشی از درآمدش را برای استخدام مربی کنار می‌گذارد. فدراسیون‌ها یا به دلیل بی‌توجهی و شاید به دلیل کمبود بودجه اغلب نمی‌توانند در این زمینه به ورزشکاران کمک کنند، اگرچه هنگام کسب افتخار برای مصاحبه در وصف افتخارات حاضر هستند.

برای دخترانی مثل سارا اما گرایش به جستجوی رویاها هر مانعی را از پیش پای‌شان برمی‌دارد، مثل اسب در شطرنج می‌پرند و مثل وزیر اقتدار و تیغ برنده‌ی خود را جلوه می‌دهند. سارا، پدیده‌ی ورزش زنان در ایران است که در پرده‌ی جدید رویاهایش به رده پانزدهم برترین‌های شطرنج دنیا صعود می‌کند و انگار به تمام موانع ورزش زنان کیش می‌دهد.

بیشتر از ورزش