روغن، برنج و دارو، قربانی افزایش بودجه بسیج، پلیس و سپاه سایبری شد

منابع ناشی از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی صرف بودجه سرکوب در فضای مجازی شده است

محمدباقر قالیباف در جمع گروه‌های جهادی وابسته به سپاه- مشرق

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت با انتشار یک گزارش و جدول، تغییراتی که محمدباقر قالیباف و هیئت‌رئیسه مجلس به صورت غیرقانونی در بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ اعمال کرده‌اند را افشا کرد.

براساس تغییرات صورت گرفته و با استفاده از منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن، گوشت، برنج و دارو، بودجه بسیج، سپاه سایبری، قوه قضائیه، صندوق ذخیره بسیجیان و سازمان تبلیغات اسلامی رشد قابل توجهی داشته است.

تغییر ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰، برخلاف مصوبه قانونی مجلس در هفته گذشته و با توییت یک نماینده مجلس علنی شد. یک روز پس از انتشار این توییت، بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس با انتشار یک نامه اعتراضی از محمدباقر قالیباف خواستند در این زمینه شفاف‌سازی کند. این نمایندگان دستکاری در ارقام جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ را رکوردی جدید در عدم تمکین به آیین‌نامه مجلس و ایجاد رانت برای چند نفر عنوان کرده و خواستار اقدام رئیس مجلس در این زمینه شدند.

حال خبرگزاری ایرنا تغییرات بودجه را افشا کرده است. براساس این جدول، بودجه سازمان بسیج تا بیش از دوبرابر افزایش یافته است. این افزایش معادل بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.

لشکر سایبری یا گروهی که از سوی بسیج، سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی در فضای مجازی سازماندهی شده‌اند نیز با این تغییرات، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بیشتر از بودجه قبلی‌شان دریافت خواهند کرد. این گروه قبل از این تغییرات حدود ۸۰ میلیارد تومان دریافت می‌کردند. این جدا از بودجه‌ای است که معاونت فرهنگی سپاه، سازمان اطلاعات سپاه و معاونت فرهنگی بسیج به این افراد اختصاص داده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه بودجه، استدلال می‌کردند که با حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسیُ منابع حاصل از آن به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. حال به نظر می‌رسد منتفعین حذف ارز ترجیحی، به صورت عمده نهادهای وابسته به سپاه و روحانیون وابسته به قدرت هستند.

در تغییرات صورت گرفته بعدی، ۲۱۵۰ میلیارد دیگر نیز به نیروی انتظامی اختصاص یافته است. پیش‌تر تعدادی از اقتصاد‌دانان حامی جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که سال ۱۴۰۰ با رشد نارضایتی‌های اقتصادی می‌تواند بحران‌های امنیتی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند. آن‌ها خواستار تدوین برنامه‌ای برای بهبود وضع معیشتی مردم شده بودند. حال به نظر می‌رسد راهکار هیئت‌رئیسه مجلس برای پاسخ به این هشدار، افزایش بیشتر قیمت کالاهای اساسی و افزودن به بودجه بخش سرکوب در نیروی انتظامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این دو گروه، به بودجه مجلس نیز ۴۳۹ میلیارد دیگر افزوده شده است.

۴۰۰ میلیارد تومان به قوه قضائیه، ۳۶۱ میلیارد تومان به دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین، ۵۰ میلیارد تومان به امان جمعه و بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان دیگر نیز به بودجه حوزه‌های علمیه افزوده شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه بودجه، استدلال می‌کردند که با حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، منابع حاصل از آن به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. حال به نظر می‌رسد منتفعین حذف ارز ترجیحی، به صورت عمده نهادهای وابسته به سپاه و روحانیون وابسته به قدرت هستند.

بیشتر از اقتصاد