حمله قالیباف به ظریف: خون سلیمانی ریشه‌تان را خواهد زد

رئیس مجلس شورای اسلامی دولت حسن روحانی را با سازمان مجاهدین خلق مقایسه کرد

محمدجواد ظریف و باقر قالیباف- تسنیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به تندی از محمدجواد ظریف انتقاد کرد و گفت که نباید هیچ خدشه‌ای به تصویر قاسم سلیمانی وارد شود.

قالیباف در همایشی که در پژوهشگاه دفاع ملی و با حضور گروهی از سرداران سپاه برگزار می‌شد گفت: « حاج قاسمِ ما، سیدالشهدای مدافعین حرم و نماد مقاومت کشورهای اسلامی بود. او الگوی جوانان امروز جهان اسلام و آزادیخواهان و قهرمان ملی ما است. ما حاضر نیستیم یک خط کوچک در سیمای درخشان این عزیزمان وارد شود و این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است.»

این جدیدترین واکنش به فایل صوتی افشا شده از مصاحبه محمد جواد ظریف است که روز یکشنبه منتشر شد. ظریف در فایل افشا شده، از عملکرد قاسم سلیمانی در منطقه و روابط ویژه‌اش با روسیه سخن گفته بود. او گفته بود که در ایران «میدان» یا همان سپاه حاکمیت محض دارد و دیگر امور کشور از جمله دیپلماسی و روابط خارجی برای نظامی‌گری هزینه می‌شود. ظریف همچنین در مورد نقش مخرب سلیمانی پس از توافق برجام و بازی در برنامه روسیه سخن گفته بود. ورود نیروهای زمینی ایران به سوریه و استفاده از هواپیماهای مسافربری ایران ایر برای کمک‌های نظامی به این کشور نیز به عنوان مواردی یاد شده بود که ظریف مسئولیت آن را به دوش قاسم سلیمانی دانسته بود.

در مقابل، محمد باقر قالیباف گفت که خون قاسم سلیمانی ریشه غربگرایان را خواهد زد. قالیباف و نمایندگان مجلس یازدهم از اصطلاح «غربگرا» برای توصیف محمدجواد ظریف و دولت حسن روحانی استفاده می‌کنند.

قالیباف با شبیه‌سازی دولت حسن روحانی با سازمان مجاهدین خلق گفت: «اگر شهادت شهید بهشتی، سیدالشهدای انقلاب اسلامی در آغاز انقلاب در مقابله با منافقین موجب رسوا شدن منافقین و ریشه کن شدن حضور آنها در کشور شد، مطمئن هستیم، خون شهید سلیمانی نیز امروز موجب رسوایی غربگرایان در کشور خواهد شد و ریشه آنها را از کشور خواهند کَند و سروصداهای این روزها نشانه روشنی بر این وقایع است.»

صبح امروز  محمدجواد ظریف نیز به انتشار فایل صوتی محرمانه‌ واکنش نشان داده بود.

او در حساب کاربری خود در اینستاگرام فیلمی از دیدار خود از محل ترور قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را منتشر کرد و نوشت که گرچه در مقام تحلیل، نظرات خودش را دارد ولی در نقش دیپلماتیکی که بر عهده دارد صرفا مقلد و تابع سیاست‌های نظام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشت: «در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام.»

علاوه بر ظریف، دیگر اعضای دولت از جمله حسن روحانی نیز به انتشار این مصاحبه واکنش نشان داده‌اند. روحانی صبح امروز در جلسه هیئت دولت به صورت تلویحی از سخنان ظریف اعلام برائت کرد و گفت: « «مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رییس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.»

او از قاسم سلیمانی به عنوان بهترین مشاور سیاست خارجی در منطقه یاد کرد و گفت: «بهترین مشاور برای سیاست خارجی در منطقه، شهید سلیمانی بود. درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیق مشورت کنیم، شهید سلیمانی بود.»