داروی خوراکی کرونا تا پایان سال آماده خواهد شد

آزمایش‌های اولیه داروی خوراکی در ماه مارس آغاز شد

شرکت داروسازی فایزر در حال کار بر نوع خوراکی داروی کووید-۱۹ است-JEFF KOWALSKY / AFP

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت عظیم داروسازی فایزر، می‌گوید که داروی خوراکی کووید-۱۹ احتمالا تا پایان سال آماده می‌شود.  

وی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با برنامه «اسکواک باکس» در شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» اظهار داشت که این شرکت در حال توسعه درمان‌های ضدویروسی است و از پیشرفت خود در این زمینه رضایت دارد.  

آقای بورلا گفت: «اگر همه چیز خوب پیش رود و ما به همین سرعت ادامه دهیم و نهادهای تنظیم‌کننده نیز به همین ترتیب عمل کنند، کما این‌که دارند این کار را می‌کنند، امیدواریم که تا پایان سال به این هدف مهم دست یابیم.»

شرکت فایزر در حال کار روی تولید داروی خوراکی و داروی تزریقی ضدویروس است. این دسته از داروها که به عنوان مهارکننده‌های پروتئاز شناخته می‌شوند، به طور گسترده برای درمان بیماری‌های ایدز و هپاتیت سی به کار می‌روند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه عملکرد این دارو چنین است که جلوی تکثیر پروتئین‌های لازم برای تولید ذرات ویروسی عفونی را می‌گیرد و آن‌ها را در برابر انواع موجود ویروس کووید-۱۹ و جهش‌های آن در آینده، موثر خواهد کرد.

آزمایش‌های اولیه این داروی خوراکی در ماه مارس آغاز شد و به گفته آقای بورلا، به این روش درمان توجه خاصی شده است زیرا برخلاف داروهای تزریقی، بیمار نیازی به حضور در بیمارستان نخواهد داشت. وی گفت: «شما می‌توانید در خانه آن را مصرف کنید و این یک تغییر بزرگ است.» وی افزود که احتمالا در تابستان اطلاعات بیشتری از این دارو در دسترس خواهد بود. 

در حال حاضر تنها داروی ضدویروس مورد تایید در ایالات‌متحده برای درمان کووید-۱۹، داروی «رمدسیویر» ساخت شرکت  داروسازی «ساینس گیلیاد» است. 

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف اضطراری این دارو را ابتدا در ماه مه ۲۰۲۰ تائید کرد و بعد در اکتبر همان سال مصرف آن به طور کامل تایید شد.   

«رمدسیویر»، که در اصل برای درمان ابولا ساخته شد، به صورت تزریق وریدی (سرم) به بیمار داده می‌شود و از همین رو باید در بیمارستان انجام شود. این دارو برای معالجه دونالد ترامپ که اکتبر سال ۲۰۲۰ به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شد، به کار رفت اما پس از آن، سازمان بهداشت جهانی طی یک آزمایش تصادفی دریافت که این دارو، بر موارد شدید بیماری، تاثیر ناچیز دارد یا اصولا بی‌اثر است. مطالعات دیگر نشان دادند که این دارو، زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

شرکت فایزر، تولیدکننده یکی از سه واکسن کووید-۱۹ است که در حال حاضر در ایالات متحده در دسترس هستند. این واکسن با همکاری با شرکت «بایون‌تک» آلمان تولید شد.

آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت فایزر، در مورد تولید داروی کووید-۱۹ به شکل قرص گفت: «به داروی خوراکی توجه ویژه‌ای می‌شود زیرا مزایای زیادی دارد. یکی از آن‌ها این است که برای معالجه نیازی نیست به بیمارستان بروید... و می‌توانید در خانه آن را مصرف کنید. این می‌تواند یک تغییر بزرگ باشد.» 

سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف اضطراری این واکسن را در ماه دسامبر تایید کرد و از آن زمان ۱۲۲.۷ میلیون دوز آن تزریق شده است.

در حال حاضر، حدود ۴۸.۵ میلیون آمریکایی دو دوز واکسن فایزر را به فاصله سه‌هفته دریافت کرده‌اند. نزدیک به ۲۶ میلیون نفر نیز یک دوز از آن را تزریق کرده‌اند.  

© The Independent