ظریف: در اجرای سیاست خارجی مقلد هستم و تابع نظام

واکنش جواد ظریف به افشای فایل صوتی درباره حاکمیت سپاه بر کشور

ATTA KENARE / AFP - محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بالاخره به انتشار فایل صوتی محرمانه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد واکنش نشان داد.

او در حساب کاربری خود در اینستاگرام فیلمی از دیدار خود از محل ترور قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را منتشر کرد و نوشت که گرچه در مقام تحلیل، نظرات خودش را دارد ولی در نقش دیپلماتیکی که بر عهده دارد صرفا مقلد و تابع سیاست‌های نظام است.

 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشت: «در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Javad Zarif (@jzarif_ir)

چند ساعت پیش از آنکه ظریف این متن را منتشر کند، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به نقل از منابعش گفته بود که به‌زودی ظریف با انتشار اطلاعیه‌ای از خانواده قاسم سلیمانی عذرخواهی خواهد کرد.

ظریف در فایل افشا شده، از عملکرد قاسم سلیمانی در منطقه و روابط ویژه‌اش با روسیه سخن گفته بود. او گفته بود که در ایران «میدان» یا همان سپاه حاکمیت محض دارد و دیگر امور کشور از جمله دیپلماسی و روابط خارجی برای نظامی‌گری هزینه می‌شود. ظریف همچنین در مورد نقش مخرب سلیمانی پس از توافق برجام و بازی در برنامه روسیه سخن گفته بود. ورود نیروهای زمینی ایران به سوریه و استفاده از هواپیماهای مسافربری ایران ایر برای کمک‌های نظامی به این کشور نیز به عنوان مواردی یاد شده بود که ظریف مسئولیت آن را به دوش قاسم سلیمانی دانسته بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در در یادداشت امروزش از قاسم سلیمانی تمجید کرده و نوشته است که  « افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت.»

در تندترین انتقاد از سوی خانواده قاسم سلیمانی به افشاگری‌های ظریف در مورد نقش قاسم سلیمانی، روز گذشته زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی با انتشار تصویری از باقی‌مانده جسد پدرش در توییتر نوشته بود: «هزینه میدان برای دیپلماسی...». طعنه‌ای آشکار به صحبت‌های ظریف در مورد نقش مخرب سپاه و قاسم سلیمانی در ایران و تحمیل هزینه‌های فراوان و غیرقابل جبران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زینب سلیمانی در همین  توییت از هشتگ «جریان تحریف» استفاده کرده بود. شاید استفاده از این هشتگ، رونمایی از عنوانی باشد که از این پس به جواد ظریف و دیگر حامیان مذاکره و رفع اختلاف با غرب در جمهوری اسلامی اطلاق خواهد شد.

اما جواد ظریف بدون اشاره مستقیم به این انتقاد آشکار، صحبت‌های افشا شده خود را  «بحث نظری» خوانده و نوشته است نباید از سخنانش درباره حاکمیت نظامیان بر سرنوشت کشور اینگونه تعبیر شود که میان او دستگاه دیپلماسی با «نظامیان سرافراز» دوگانگی وجود دارد. او نوشته که علی خامنه‌ای «به صورت هوشمندانه» روابط نظامیان با دیپلماسی را تنظیم می‌کند.