شاهزاده حمد بن سلمان: عربستان به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست

«اگر تهران به حمایت از شبه‌نظامیان پایان دهد، صلح با ایران ممکن است»

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که عربستان سعودی به دنبال ثبات منطقه است و در صورتی که ایران به حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه پایان دهد، با ازسرگیری روابط با ایران مخالف نیست. او تاکید کرد که عربستان سعودی به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست اما هرگونه بهبود روابط مشروط خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گفته می‌شود نمایندگان ایران و عربستان با هدف کاهش تنش‌ها در عراق ملاقات داشته‌اند و دور دوم این نشست نیز به زودی برگزار می‌شود.

محمد بن سلمان گفت: «ایران یک کشور همسایه است و می‌خواهیم روابط خوبی با ایران داشته باشیم. می‌خواهیم شاهد کامیابی ایران باشیم. ما در حال کار با شرکای خود در منطقه هستیم تا بر اختلافات با ایران به خصوص حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی و توسعه برنامه‌های هسته‌ای غلبه کنیم.»

مقامات جمهوری اسلامی نیز ادعا می‌کنند که از مذاکره و بهبود روابط با عربستان سعودی استقبال می‌کنند.

ولیعهد عربستان سعودی در این مصاحبه خاطرنشان کرد که ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران منبع جدی اختلاف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد بن سلمان در این مصاحبه نادر که از سه‌شنبه شب از تلویزیون دولتی پخش شد، به روابط قوی ریاض و واشینگتن اشاره کرد و از اهداف برنامه چشم‌انداز اصلاحات ۲۰۳۰ سخن گفت.

ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که بخشی از موفقیت این برنامه با هدف ایجاد تنوع در منابع درآمد عربستان سعودی بر اساس داشتن روابط خارجی پراگماتیک است.

محمد بن سلمان در پاسخ به این پرسش که آیا کاخ سفید به ریاض پشت کرده است، گفت: «در گزارش‌ها مبالغه شده است. روابط دو کشور ۱۰۰ درصد بدون اختلاف نظر نیست اما منافع عربستان و دولت بایدن در منطقه در ۹۰ درصد موارد همپوشانی دارد. البته تردیدی نیست که اختلاف نظر وجود دارد. حتی در یک خانواده نیز دیدگاه‌های مختلفی مطرح است و این طبیعی است.»

محمد بن سلمان در ادامه به روابط تاریخی و استراتژیک دو کشور اشاره کرد.

ولیعهد عربستان سعودی در مورد بحران در یمن نیز گفت که عربستان سعودی اجازه حضور هیچ نیروی شبه‌نظامی را در مرزهایش نمی‌دهد و حوثی‌ها باید پای میز مذاکره بیایند. او در این مصاحبه به روابط قوی حوثی‌ها با ایران اشاره کرد و گفت: «اما در نهایت آنها یمنی هستند و یک راهکار یمنی برای پایان دادن به بحران می‌خواهند.»

ولیعهد عربستان سعودی گفت: «حوثی‌ها باید ابتکار عمل آتش‌بس عربستان را بپذیرند و در گفت‌و‌گو‌ها مشارکت کنند. آنها باید به میز مذاکره بیایند.امیدوارم به راه حلی برسند که منافع همه را تضمین کند.»