تکذیب دیدار رئیس سی‌آی‌ای با مقام‌های جمهوری اسلامی در بغداد

سخنگوی سی‌آی‌ای دیدار را تکذیب کرده، اما درمورد سفر مخفیانه برنز به عراق اظهارنظری نکرده است

ویلیام برنز که درحال حاضر ریاست سی‌آی‌ای را برعهده دارد، در زمینه دیدارها و مذاکرات پشت پرده سابقه‌ای طولانی دارد- Al Drago-Pool/Getty Images/AFP

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، گزارش‌ها درمورد دیدار اخیر رئیس آن سازمان، ویلیام برنز، با مقام‌های ایرانی در سفری پنهانی به عراق را تکذیب کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز چنین دیداری را تکذیب کرد.

 مایکل روبین، از کارشناسان خاورمیانه در اندیشکده امریکن انترپرایز، روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، در مطلبی به نقل از چند منبع عراقی، بدون ذکر نام آن‌ها، نوشت که ویلیام برنز در سفر مخفیانه‌ای به بغداد در روزهای اخیر، با مقام‌های ایرانی دیدار کرده است. به نوشته او، این دیدار مخفیانه، نه در سفارت ایالات متحده یا یکی از ساختمان‌های دولتی عراق، که در منزل شخصی فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق برگزار شده است.

ویلیام برنز که درحال حاضر ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را در دولت بایدن برعهده دارد، پیش از این به‌مدت چندین دهه در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار بوده است و در زمینه دیدارها و مذاکرات پشت پرده سابقه‌ای طولانی دارد. او سال‌ها پیش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیز مذاکرات مخفی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه هسته‌ای آن کشور را پیش می‌برد.    

مایکل روبین در یادداشت تحلیلی خود، با اشاره به تمایل دولت بایدن برای مذاکره با ایران و همچنین نقش ویلیام برنز در مذاکرات مخفی سال ۲۰۰۱ با رژیم قذافی در لیبی و نیز مذاکرات مخفی پیشین با مقام‌های ایرانی، گفت‌وگوهای اصلی مربوط به احیای برجام را نه در وین و زیر نظر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که در بغداد و با ایفای نقش مستقیم ویلیام برنز ارزیابی کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های آن کشور به بغداد سفر کرده بود. هرچند که در گزارش روبین نامی از ظریف برده نشده است، اما خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه با شاره به سفر ظریف به عراق، نوشت: «برنز چند روز قبل بغداد را ترک کرده بود و حضور او در بغداد، همزمان با حضور مقام ایرانی نبوده است.»

به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این خبر را «از اساس تکذیب کرده» و آن را «خبرسازی زرد» خوانده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری دوشنبه خود، در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد گزارش مربوط به سفر و دیدار برنز، بدون هرگونه اظهار نظر مستقیم، گفت که درمورد برنامه کاری برنز باید از سازمان سی‌آی‌ای سؤال کند.

چند ساعت پس از آن، روبین در توییتی نوشت که یکی از سخنگویان سازمان سی‌آی‌ای گزارش‌ها درباره دیدار برنز با مقام‌های ایرانی را نادرست خوانده است.

در ادامه این توییت آمده است که وقتی درمورد سفر برنز به بغداد از این سخنگوی سی‌آی‌ای سؤال شده، او اظهار نظری نکرده است.

هفته گذشته نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه خود، از سفری اعلام‌نشده ویلیام برنز به کابل و گفت‌وگوی او با مقام‌های امنیتی افغانستان درباره برنامه‌های ضدتروریسم در آن کشور خبر داده بود. سی‌آی‌ای از هرگونه اظهار نظر درمورد سفر برنز به کابل نیز خودداری کرده است.