موسس اسپاتیفای در پی خریدن باشگاه آرسنال

تیری آنری، دنیس برکمپ و پاتریک ویه‌را بازیکنان سابق آرسنال نیز برای انجام این خرید با دانیل اک همکاری می‌کنند

«اک» که ارزش خالص دارایی‌های او ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و سهام‌دار ارشد شرکت خدمات پخش زنده موسیقی اسپاتیفای است - Drew Angerer / via AFP

پس از آنکه سوپرلیگ اروپا در پی اعتراض‌های گسترده، عمر کوتاهی داشت، دانیل اک، موسس اسپاتیفای، امیدوار است اگر آرسنال به فروش گذاشته شود بتواند مالکیت این باشگاه فوتبال را خریداری کند. آرسنال یکی از شش باشگاهی بود که توافق برگزاری این لیگ جنجالی را در تاریخ ۱۸ آوریل امضا کرد، اما چند روز بعد پذیرفت که کار «اشتباهی» انجام داده است.

صدها هوادار معترض آرسنال در واکنش به خبر برگزاری سوپرلیگ اروپا بیرون ورزشگاه امارات تجمع کردند و شعار سر دادند: «کرونکه حیا کن آرسنال را رها کن». منظور معترضان جاش کرونکه، رئیس باشگاه آرسنال و رئیس شرکت همنام خودش یعنی شرکت ورزشی و تفریحی کرونکه مالک باشگاه آرسنال، بود.

«اک» که ارزش خالص دارایی‌های او ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده و سهام‌دار ارشد شرکت خدمات پخش زنده موسیقی اسپاتیفای است، روز ۲۳ آوریل در توییتر از علاقه‌اش به خریدن باشگاه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری آرسنال نوشته بود و اندکی بعد هم روزنامه تلگراف از قصد او برای چنین خریدی خبر داده بود.

در پیام توییتری او آمده بود: «از بچگی و از وقتی که به یاد دارم هوادار آرسنال بوده‌ام و اگر شرکت ورزشی و تفریحی کرونکه قصد داشته باشد آرسنال را بفروشد حاضرم وارد میدان شوم.»

بنا بر گزارش‌ها گویا تیری آنری، دنیس برکمپ و پاتریک ویه‌را بازیکنان سابق آرسنال نیز برای انجام این خرید با اک همکاری می‌کنند. آقای آنری می‌گوید مدیران آرسنال «این باشگاه را مثل یک شرکت می‌گردانند نه یک باشگاه فوتبال و دستشان رو شده است ... مدیریتشان غلط بوده، بدجوری هم غلط بوده است.»

اک در شهر استکهلم سوئد بزرگ شده و پیش از راه‌اندازی اسپاتیفای نخستین کسب‌‌و‌کار او در سنین نوجوانی راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی برای مشتریان بود. بعد در شرکت حراجی ترادرا متعلق به شرکت ای‌بی مشغول به کار شد و سپس شرکت تبلیغات مجازی خودش را راه‌اندازی کرد.

پس از آن مدت کوتاهی مدیرعامل یوتورنت بود اما این شرکت در سال ۲۰۰۶ در شرکت رقیب خود ادغام شد و فعالیت آن پایان یافت.

اک شرکت اسپاتیفای را در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی کرد اما فکر تاسیس آن نخستین‌بار شش سال قبل از آن و پس از تعطیل شدن شرکت نپستر به ذهن‌ او راه یافته بود.

او در مصاحبه با تلگراف گفت: «فهمیدم به‌هیچ‌وجه نمی‌توان حتی با توسل به قانون هم سرقت مجازی را جلو برد. شکی نیست که قانون خوب است اما مشکل را حل نمی‌کرد. تنها راه‌حل این بود که خدماتی بهتر از سرقت مجازی شکل بگیرد و در عین حال هزینه‌های صنعت موسیقی را هم جبران کند. اسپاتیفای چنین خدماتی را برای ما فراهم کرد.»

اسپاتیفای از زمان آغاز به کارش تابه‌امروز رشد چشم‌گیری داشته است. شمار کاربران ماهانه این شرکت در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰ میلیون نفر بود که در آوریل ۲۰۱۹ به ۲۱۷ میلیون کاربر رسید؛ یعنی ۱۰ برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما متاسفانه آهنگ‌سازان و صنعت موسیقی از اک راضی نیستند و می‌گویند میلیون‌ها نفر با اسپاتیفای به ترانه‌های آنها گوش می‌دهند ولی آنقدر که باید پولی نصیبشان نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری وایس این شرکت پخش زنده بابت هر پخش زنده حدود ۰.۰۰۴۳۷ دلار به هنرمند می‌پردازد و هر هنرمند باید حدود ۳۶۰ هزار پخش زنده داشته باشد تا حداقل درآمد را به دست آورد.                       

پس از همه‌گیری ویروس کرونا نیز سخنان اک جنجال بیش‌تری به پا کرد. او گفت هنرمندانی پول در نمی‌آورند که «کار عرضه نمی‌کنند» یا «مدام در حال وراجی با هواداران هستند».

موسیقی‌دانان بسیاری از جمله دیوید کرازبی، زولا جیسوس و پل اسمیت به این دیدگاه وی اعتراض کردند و تهیه‌کننده‌ای به نام جک‌نایف لی گفت: «در واقع برای اسپاتیفای کیفیت اهمیتی ندارد و به دنبال قابلیت اطمینان است.»

باید دید آیا اک با آرمان‌ها و ثروتش سراغ این باشگاه قدیمی می‌رود یا نه.

انجمن هواداران آرسنال در همان روزی که اک پیام توییتری خود را منتشر کرد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از هر خریدار بالقوه‌ای حمایت می‌کند به شرطی که بگذارد هواداران سهمی واقعی در باشگاه داشته باشند و حرفشان در چگونگی گرداندن باشگاه موثر باشد.

البته جاش کرونکه، رئیس باشگاه آرسنال، می‌گوید: «هیچ قصدی برای فروش ندارد» و معتقد است برای ایفای نقش «پاسداران آرسنال» مناسب هستند.

او افزود: «بی‌اعتمادی‌ها و سوء‌ظن‌هایی وجود دارد اما امیدوارم با گذشت زمان بتوانیم با هواداران ارتباط برقرار کنیم و به آنها ثابت کنیم می‌توانیم باشگاهمان را جلو ببریم.»

© The Independent

بیشتر از ورزش