هشدار پاکستان درباره وقوع جنگ داخلی در صورت شکست مذاکرات صلح افغانستان

شاه‌محمود قریشی می‌گوید طرف‌ها باید از راه کنفرانس استانبول به نتیجه منطقی برسند

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید اگر مذاکرات صلح افغانستان به جایی نرسد، خطر رفتن به جنگ داخلی مانند سال‌های گذشته وجود دارد - آنادولو

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، هشدار داد که اگر مذاکرات صلح افغانستان با موفقیت انجام نشود، امکان تکرار جنگ‌های داخلی مانند دهه ۹۰ میلادی در افغانستان وجود دارد.

او بعد از نشست سه‌جانبه با وزیران خارجه ترکیه، افغانستان و پاکستان در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرگزاری آنادولو گفت: «میزان خطر بسیار زیاد است. اگر در مذاکرات صلح پیشرفت حاصل شود، می‌تواند به صلح و ثبات منجر شود و همه منطقه از پیامد روند صلح افغانستان بهره ببرد. میزان خطر بالا است، چراکه اگر خدای‌ناخواسته به هر دلیلی توافقی صورت نگیرد و راه‌حل سیاسی پیدا نشود، ترس رفتن به دهه ۹۰ وجود دارد و این بیم وجود دارد که افغانستان درگیر جنگ داخلی شود و این چیزی نیست که ما بخواهیم و پاکستان نیز این را نمی‌خواهد، چراکه پاکستان هزینه بزرگی برای بی‌ثباتی در افغانستان پرداخته است.»

گروه طالبان از شرکت در کنفرانس صلح استانبول در ۲۴ آوریل که برای آینده سیاسی کشور تعیین‌کننده است، خودداری کرد و این نشست به بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد. گروه طالبان می‌گوید تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، به هیچ نشست صلحی نخواهد رفت. آمریکا در ۱۱ سپتامبر به حضور نظامی‌اش در افغانستان پایان می‌دهد.

ترکیه که به همراه قطر و سازمان ملل متحد میزبانی این نشست را به عهده دارد، جلسه سه‌جانبه‌ای با حضور وزیر خارجه افغانستان و پاکستان برگزار کرد و تلاش‌ها برای برگزاری نشست صلح استانبول را از سر گرفت. وزارت خارجه ترکیه می‌گوید تلاش می‌کند یک نشست سه‌جانبه دیگر به میزبانی رجب طیب اردوغان با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برگزار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست‌ها مقدمه برگزاری کنفرانس صلح استانبول خوانده شده است تا نقشه‌راه آینده سیاسی افغانستان را هموار کند.

آقای قریشی حالا می‌گوید: «ما به یقین تلاش می‌کنیم تا از طالبان بخواهیم که مذاکره کنند و روند صلح را ادامه دهند. آنها باید بنشینند و شرایط جدید را مورد مذاکره قرار دهند. طرف‌ها برای دهه‌ها در جنگ بوده‌اند و هیچ پایانی هم برای جنگ دیده نمی‌شود. اگر راه‌حل نظامی وجود می‌داشت، تا حالا حاصل شده بود. ما فکر می‌کنیم فرصت طلایی پیش آمده است و باید از طریق کنفرانس استانبول به یک نتیجه منطقی برسیم.»

پاکستان حامی آشکار طالبان است و رهبران طالبان در این کشور فعالیت دارند. هم اکنون شیخ عبدالحکیم حقانی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان در پاکستان به سر می‌برد تا درباره شرکت در کنفرانس صلح استانبول و اوضاع افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی با رهبران طالبان و مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کند.

آقای قریشی توضیح داده است که پاکستان می‌تواند از فرصت‌های اقتصادی که از صلح و ثبات در افغانستان حاصل می‌شود، استفاده کند.

او می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که محیط رقابتی منطقه می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد. ما می‌خواهیم شرایط برد-برد فراهم کنیم که همه از آن بهره‌مند شوند. می‌دانید چین می‌تواند از آن بهره‌مند شود. روسیه، جمهوری‌های آسیای مرکزی، تمام منطقه، کشورهای غربی، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و همه که به آمدن و سرمایه‌گذاری در این مناطق علاقه دارند، می‌توانند سود ببرند. ما از آن استقبال می‌کنیم. بنابراین این رقابت می‌تواند به موقعیت‌های پرمنفعت دوجانبه تبدیل شود.»