نیاز به داوطلب برای آزمایش واکسن ویروس جهش یافته در اسکاتلند

تمامی افراد بزرگسال سالمی که پیشتر واکسن کووید‌-۱۹ را تزریق نکرده باشند می‌توانند داوطلب شوند -LOIC VENANCE / AFP

در اسکاتلند برای آزمایش واکسن جدید کرونا از داوطلبان نام‌نویسی می‌کنند.

این واکسن در کارخانه شرکت والنیوا واقع در لیوینگستون، وست‌لوتیان در دست تولید است و محققان برای مرحله مقدماتی آزمایش آن در پی انتخاب ۴ هزار داوطلب هستند.

در این واکسن کووید‌-۱۹ که حالتی غیرفعال و کمکی دارد (جزئی که واکنش ایمن‌سازی را قوی‌تر می‌کند) و در اروپا در حال گذراندن مرحله بررسی بالینی است، از همان فناوری ساخت واکسن آنفلوآنزای فصلی، هپاتیت ای، فلج اطفال و هاری به کار رفته است. اگر نتایج بررسی مصونیت و ایمنی‌زایی مثبت باشد، بخش دو و سه مرحله نهایی این بررسی در هفته پایانی آوریل آغاز خواهد شد. این تحقیق قرار است در ۲۲ مرکز موسسه ملی بهداشت‌پژوهی (ان.آی.اچ.آر) انگلستان و دو مرکز مدیریت منطقه‌ای اسکاتلند انجام شود.

تمامی افراد بزرگسال سالمی که پیشتر واکسن کووید‌-۱۹ را تزریق نکرده باشند می‌توانند داوطلب شوند. اما برخلاف تزریق‌های آزمایشی پیشین به داوطلبان بالای ۳۰ سال دارونما تزریق نخواهد شد بلکه دو دوز واکسن آزمایشی والنیوا یا دو دوز واکسن تاییدشده آکسفورد‌-آسترازنکا دریافت خواهند کرد. داوطلبان ۱۸ تا ۲۹ ساله هم واکسن والنیوا تزریق خواهند کرد و واکسن تاییدشده آکسفورد‌-آسترازنکا به آنها تزریق نخواهد شد.

اگر آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد قرار است در پاییز امسال (۲۰۲۱) برای واکسن والنیوا تاییدیه ابتدایی‌ای را از سازمان مقررات دارویی درخواست کنند. اگر ایمن و اثربخشی این واکسن به اثبات برسد شرکت تولیدکننده آن می‌تواند تا ۲۵۰ میلیون دوز از آن را به بریتانیا و کشورهای سراسر جهان تحویل بدهد که بریتانیا نیز برای دریافت تا ۱۰۰ میلیون دوز قرارداد بسته است.

بر اسسا برنامه قبلی، واکسن در آغاز ماه مه به داوطلبان تزریق خواهد شد. هم‌اکنون بیش از ۴۸۰ هزار نفر در دفتر ثبت پژوهش‌های واکسن کووید‌-۱۹ سازمان خدمات ملی بهداشت نام‌نویسی کرده‌اند و همین دفتر مشخص خواهد کرد در آغاز به چه تعداد از داوطلبان واکسن بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدام فین، استاد ارشد دانشگاه و محقق ارشد تحقیق درباره واکسن والنیوا، می‌گوید: «من و محققان همکارم با توجه به نتایج بسیار دل‌گرم‌کننده واکنش ایمنی و مصونیت که در مرحله اول تحقیق به دست آمده است در پی شروع مرحله بعدی و مهم ساخت بالینی این واکسن جدید و مهم هستیم. قطعا برای خلاص شدن از این همه‌گیری به واکسن‌های بیش‌تری نیاز داریم و این واکسن در دست ساخت بسیار نویدبخش است.»

توماس لینگلباخ، مدیرعامل شرکت والنیوا، هم می‌گوید: «با توجه به آنکه کووید‌-۱۹ همچنان دارد به زندگی روزمره مردم لطمه می‌زند، والنیوا عزم خود را جزم کرده تا واکسن ایمن و اثربخش دیگری تولید کند. جهانیان به چندین واکسن نیاز دارند و معتقدیم واکسن ما می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و از جمله نقش تقویتی داشته باشد یا برای مقابله با انواع جدید کرونا به کار رود.»

او در ادامه گفت: «شروع این آزمایش نقطه عطف مهمی در ساخت تنها واکسن غیرفعال کوویدـ ۱۹ در آزمایش‌های بالینی اروپا است. از تمامی داوطلبانی که این آزمایش‌های بالینی را ممکن کرده‌اند و از پشتیبانی همیشگی موسسه ملی بهداشت‌پژوهی سپاس‌گزاریم.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان