پنج میلیون آمریکایی از تزریق دوز دوم واکسن کرونا طفره می‌روند

برخی نگران عوارض جانبی هستند و گروهی گمان می‌کنند یک دوز واکسن به اندازه کافی ایمنی ایجاد می‌کند

یک کلینیک سیار تزریق دوز دوم واکسن مدرنا در آمریکا-Joseph Prezioso / AFP

بیش از پنج میلیون آمریکایی که اولین دوز واکسن خود از فایزر یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، از تزریق دومین دوز واکسن کووید-۱۹ صرف‌نظر کرده‌اند.

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، این جمعیت هشت درصدی که برای دریافت دوز دوم خود مراجعه نکرده‌اند بیش از دو برابر نرخ چنین افرادی در موج اول واکسینه کردن شهروندان در هفته‌های آغازین است.

به گزارش نیویورک تایمز، برخی از کسانی که دومین دوز خود را دریافت نکرد‌ه‌اند، گفتند نگران عوارض جانبی احتمالی آن هستند که گه‌گاه موجب تجربه علائمی مشابه با آنفلوآنزا در افراد می‌شود. سایر افراد هم ادعا کرده‌اند احساس می‌کنند با همان یک دوز از مصونیت کافی در برابر این بیماری برخوردار هستند.

مشکل دیگری که باعث افزایش لغو قرارهای موعود برای دریافت دوز دوم واکسن شد، عرضه نکردن واکسن به مراکز تزریق یا عدم وجود نوع مطابق با دوز اول در این مراکز بود.

والگرینز، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان واکسن، برخی افراد را برای دریافت واکسن به داروخانه‌هایی فرستاد که نوعی متفاوت از واکسنی داشتند که آن افراد هنگام تزریق دوز اول دریافت کرده بودند.

ارقام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمار واکسینه کردن تا ۹ آوریل را در بر می‌گیرد و شامل کسانی است که نخستین دوز واکسن مدرنا را تا ۷ مارس و اولین دوز واکسن فایزر را تا ۱۴ مارس دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شد با افزایش تعداد افرادی که واکسن زده‌اند، تعداد کسانی که از تزریق دز دوم صرف‌نظر می‌کنند نیز بیشتر شود ولی این ارقام صعودی برای برخی از مسئولان به شدت نگران‌کننده است.

مقام‌های بهداشتی در ایالات ایلینوی و آرکانزاس به کارمندان خود گفته‌اند به افراد زنگ‌ زده، پیام داده یا نامه بفرستند تا به آنها یادآوری کنند تا برای دریافت دوز دوم خود مراجعه کنند. حدود یازده درصد از کسانی که در ایالت آرکانزاس باید برای دوز دوم مراجعه می‌کردند از دریافت آن خودداری کرده‌اند.

ایالت پنسیلوانیا هم تمهیداتی اتخاذ کرده تا دانشجویانی که برای تعطیلات تابستانی دانشگاه را ترک خواهند کرد دوز دوم خود را دریافت کنند و از عرضه‌کنندگان واکسن خواسته دوز دوم این دانشجویان را در محلی متفاوت از محل دریافت دز اول به آنها ارائه کند. ایالت کارولینای جنوبی هم هزاران دز را برای کسانی اختصاص داده که دوز دوم آنها به تعویق افتاده است.

اما بازگشت ۹۲ درصد از افراد برای دریافت دوز دوم واکسن در مقایسه با سایر طرح‌های واکسینه کردن مردم در تاریخ آماری قابل توجه است. حدود سه‌چهارم از کسانی که دز اول واکسن زونای خود را دریافت کرده بودند برای تزریق دوز دوم آن مراجعه کردند. 

کسانی که از دریافت دوز دوم صرف‌نظر می‌کنند ممکن است واکنش ایمنی ضعیف‌تری داشته و نسبت به گونه‌های جدید ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر باشند.

گرچه دوز اول واکسن نیز مقداری مصونیت فراهم می‌آورد اما معلوم نیست مصونیت حاصل از آن چقدر پایدار باشد. برخی از کسانی که قرار موعود برای دوز دوم خود را از دست می‌دهند بعدتر به دنبال دریافت دز دوم واکسن خواهند رفت.

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، میزان اطلاعات موجود درباره تاثیر واکسن‌هایی که در بازه‌ای شش هفته‌ای تزریق شده‌ بسیار محدود است اما کشورهایی مانند کانادا و بریتانیا دو دوز واکسن را با فاصله‌هایی تا سه یا چهار ماه نیز تزریق کرده‌اند.

© The Independent