جنجال فایل صوتی ظریف: «امنیتی‌ها برای سیاست خارجی تصمیم می‌گیرند»

ظریف در مصاحبه‌اش می‌گوید قاسم سلیمانی هیچ‌وقت به حرف‌های او گوش نمی‌کرد

قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، و جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران- فرارو

برملا شدن مصاحبه‌ای خصوصی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، جنجالی سیاسی به پا کرده است.

در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن به صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، آقای ظریف می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد.

انتشار بخش‌هایی از این فایل صوتی، با واکنش تند وزارت خارجه جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. روز یکشنبه، سعید خطیب زاده، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: «فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ وجه منعکس کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفتگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر بفرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.»

او افزود: «دوستی دیرینه و قرابت های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست. این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایران اینترنشنال، گفتگوی آقای ظریف با سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت، در اسفندماه سال گذشته انجام شده و به نظر می‌رسد قرار بوده پس از پایان کار دولت حسن روحانی منتشر شود.

در این مصاحبه، آقای ‍ظریف، اصطلاح «میدان» را برای توصیف سیاست‌های نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی و نهادهای جمهوری اسلامی به کار برده است.

او در طول مصاحبه از سعید لیلاز می‌خواهد که بخش‌هایی از گفته‌هایش را منتشر نکند.

آقای ظریف در این فایل صوتی می‌گوید: «تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»

روز یکشنبه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که فایل صوتی منتشر شده از مصاحبه، «تقطیع شده و گزینشی» است و نشانه‌ای از «افزایش بی اخلاقی های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم.»

او افزود: «در صورت موافقت نهادهای ذیربط، کل گفتگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.»

محمد جواد ظریف در بخشی از مصاحبه‌اش با سعید لیلاز می‌گوید: «بیشتر ساختار وزارت امور خارجه ما هم امنیتی است...گروهی در کشور ما در اینکه همه چیز امنیتی شود ‌منافع دارند، چرا که نقش آن‌ها پررنگ می‌شود.» 

روز شنبه هم مجادله رستم قاسمی، مسئول اقتصادی نیروی قدس سپاه، با وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبرساز شد. وزارت خارجه می‌گوید که حمایت ایران از حوثی های یمن صرفا سیاسی است، اما به گفته آقای قاسمی، ایران در یمن مستشار نظامی دارد و به شبه نظامیان حوثی آموزش نظامی و سلاح می‌دهد.