پرافتخارترین ژیمناست زن دنیا، دست رد به سینه نایکی زد

سیمون بایلز: می‌خواهم با شرکتی کار کنم که با ارزش‌های من بیشتر هماهنگ باشد

سیمون بایلز، ژیمناست المپیکی تیم ملی ایالات متحده آمریکا- Thomas KIENZLE / AFP

سیمون بایلز به همکاری خود با «نایکی» پایان داد تا با نشان تجاری «اتلیتا» متعلق به شرکت «گپ» قرارداد جدیدی ببندد. وی گفت می‌خواهد با شرکتی کار کند که با ارزش‌های او بیشتر هماهنگ است.

خبر آغاز همکاری ژیمناست المپیکی با این نشان تجاری کوچکتر که بر پوشاک ورزشی زنانه تمرکز دارد، روز جمعه منتشر شد. بایلز در ویدیویی اینستاگرامی توضیح داد به این علت تصمیم گرفته است با این نشان تجاری همکاری کند که فعالیت‌های آن بر زنان، تکثر، و همه‌شمولی تمرکز دارد.

بایلز گفت: «گروه تجاری اتلیتا بیشتر از زنان تشکیل شده است که محصولاتی را برای زنان و دختران طراحی می‌کنند. به تکثر و همه‌شمولی معتقدند؛ چیزی که برای من در همکاری‌هایم، خیلی مهم است. اتلیتا در تبلیغات خود زنان و دختران را در همه سنین، اندازه‌ها، با هر نوع توانمندی، از هر نژاد و با هر گذشته‌ای نمایش می‌دهد و طراحی محصولاتش هم به همین ترتیب است.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Simone Biles (@simonebiles)

این ورزشکار ۲۴ ساله در این ویدیو می‌گوید «خیلی خوشش می‌آید» که اتلیتا شرکت درجه «ب» است؛ یعنی در رده آن دسته از شرکت‌های تجاری‌ است که «هدفمندی و سود» در آن‌ها، متعادل است. بایلز در ادامه می‌گوید: «همچنین خیلی خوشم می‌آید که اتلیتا شرکت درجه ب است؛ یعنی متعهد است که از کسب‌وکار خود به عنوان نیرویی برای بهبود وضعیت مردم و کره زمین بهره گیرد.» او می‌افزاید که برایش «خیلی مهم» است با شرکتی همکاری کند که از او نه تنها به عنوان ژیمناست‌ و ورزشکار، بلکه به عنوان «فردی که می‌خواهد تغییرات دلخواه خود را ایجاد کند»، حمایت می‌کند.

بایلز در پایان این ویدیو تاکید می‌کند که خواستار همکاری با نشانی تجاری‌ است که الهام‌بخش او در تبدیل به بهترینِ خود باشد، او را «به چالش بکشد» و مانند خود او، «به پیشرفت دختران و شکوفایی توانمندی‌های بی حد و مرزشان، علاقه‌مند باشد». او می‌گوید: «در مسیری که پیموده‌ام، هویت خود را بازیافته‌ام و احساس می‌کنم بسیار قوی‌تر شده‌ام. می‌خواهم دیگران را هم به بازیافتن هویتشان تشویق کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایلز در سال ۲۰۱۵ همکاری با نایکی را آغاز کرد و در این قرارداد همکاری جدید، قرار است بر بخش دختران اتلیتا تمرکز داشته باشد. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده است که این ژیمناست قرار است در تولید محصولات خاص «ورزشکاران مشتاق»، با تیم طراحی همکاری کند.

این شرکت که حالا به «تنها شریک فعال» بایلز «در زمینه پوشاک ورزشی» تبدیل شده است، قرار است با همکاری این دارنده مدال طلا، خط تولید لباس ورزشی مخصوص او را راه بیندازد و «از طریق گروه پویا و فعال اتلیتا»، امکان گفت‌وگوی مستقیم این ورزشکار را با زنان جوان فراهم کند.

پرافتخارترین ژیمناست‌ آمریکایی، در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» در مورد تصمیم خود برای همکاری با اتلیتا، از اهمیت کار کردن با شرکتی سخن گفت که به او کمک می‌کند از جایگاهش در حمایت از تغییر، استفاده کند. او گفت: «احساس کردم زندگی فقط در موفقیت و کسب افتخار خلاصه نمی‌شود، بلکه مهم است که انسان برای هدفی مبارزه کند و باید ببینم این موفقیت‌ها در رساندن صدای من به گوش جهان چه کمکی می‌تواند بکند. چون می‌خواهم صدای زنان و کودکان باشم. حس می‌کنم آن‌ها هم از من حمایت می‌کنند؛ نه فقط به عنوان ورزشکار، بلکه به عنوان فردی در بیرون از ورزشگاه، پشتیبان تغییری هستند که برای آن تلاش می‌کنم و این واقعا خستگی را از تن من به در می‌کند.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Athleta (@athleta)

به گفته این ورزشکار، ۹۷ درصد کارکنان اتیلتا که در سال ۱۹۹۸ پایه‌گذاری شده است، زن هستند.

بایلز اولین ورزشکاری نیست که پس از نایکی، با این شرکت همکاری می‌کند. به گزارش وال استریت ژورنال، در سال ۲۰۱۹ الیسون فلیکس، ستاره دوومیدانی نیز پس از انتقاد از نشان تجاری قبلی خود به دلیل حمایت نکردن از ورزشکاران باردار، با اتلیتا قرارداد بست.

در ماه مه ۲۰۱۹ این ورزشکار که پیش‌تر با نشان تجاری نایکی همکاری کرده بود، در مقاله‌ای، آن شرکت را متهم کرد که در نظر داشته است پس از زایمان او در سال ۲۰۱۸، ۷۰ درصد از دستمزدش بکاهد. فلیکس همچنین اعلام کرد: «از نایکی خواستم در قرارداد تضمین کند اگر در ماه‌‌های پیش و پس از زایمان نتوانستم بهترین عملکرد خود را داشته باشم، جریمه‌ای متوجهم نباشد»، اما آن شرکت از پذیرفتن این بند سر باز زده است.

همکاری کوبی براینت، ستاره پیشین بسکتبال، با نایکی نیز پس از سال‌ها، این هفته به پایان رسید، زیرا آن شرکت تولید لوازم ورزشی نتوانست با ونسا برایان و شرکت املاک و مستغلات کوبی براینت بر سر بستن قرارداد جدید به توافق برسد.

سخنگوی نایکی پس از اعلام خبر همکاری بایلز با اتلیتا در وال استریت ژورنال، بیانیه‌ای با این مضمون منتشر کرد: «سیمون بایلز ورزشکار فوق‌العاده‌ای است و برایش بهترین‌ها را آرزومندیم.» این شرکت همچنین گفت: «ما همچنان قدر ورزشکاران زنمان را خواهیم دانست و از آنان در مسیر قهرمانی و پیشرفت حمایت می‌کنیم.»

ماری بث لفتون، رئیس و مدیرعامل اتلیتا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از پیوستن سیمون به خانواده اتلیتا بسیار خوشحالیم و در کنار هم برای پیشبرد اهدافمان در توانمندسازی زنان و دختران فعالیت خواهیم کرد. سیمون نیز مانند ما به توانمندسازی نسل آینده قهرمانان ورزشی زن معتقد است و مطمئنیم که با وجود او می‌توانیم جامعه مشتریان خود را بسازیم و نام تجاری‌‌ ما قوی‌تر از پیش خواهد شد.»

هنوز تاریخ رونمایی از مجموعه بایلز و جزئیات قرارداد وی با اتلیتا منتشر نشده است.

ایندیپندنت نظر نایکی در این مورد را جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش