یک دانشجوی بهایی دیگر به دلیل مذهبش از دانشگاه اخراج شد

سایر اعضای خانواده این دانشجوی بهایی نیز، پیش‌تر از تحصیل محروم شده بودند

سینا شکیب، دانشجوی ترم چهارم رشته آمار و کاربردها در دانشگاه اصفهان، به دلیل اعتقاد به آئین بهائی از این دانشگاه اخراج شد - عکس از شبکه اجتماعی

سینا شکیب، دانشجوی ترم چهارم رشته آمار و کاربردها در دانشگاه اصفهان، به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.

به گزارش هرانا، این شهروند بهایی، در تاریخ ۳۰ فروردین ماه و در زمان ورود به سامانه آموزشی جهت شرکت در کلاس آنلاین متوجه قفل بودن کارتابل خود شد. او پس از تماس با واحد آموزش دانشگاه متوجه شد که طی نامه‌هایی محرمانه که از سوی وزارت اطلاعات و گزینش به دانشگاه ارسال شده، او از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شده است.

سارا شکیب، خواهر سینا شکیب، دانشجوی سابق آمار در دانشگاه سراسری کاشان، سمیرا شکیب دیگر خواهر این شهروند بهایی و سال‌ها پیش‌ازاین، مادر این خانواده نیز به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند.

بر اساس اسناد افشا شده، مصوبه ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بهاییان را از تحصیلات دانشگاهی محروم می‌کند و به سلب اجازه ادامه تحصیل بهائیان، وجهه قانونی می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بند سوم این مصوبه صراحتاً تصریح شده باید از ثبت‌نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید و چنانچه هویت بهایی فردی هنگام تحصیل احراز گردد باید از تحصیل محروم شود.

بااین‌حال گاهی بر اثر اشتباه یا مشخص نبودن پیشینه بهایی فرد، برخی از باورمندان بهایی به دانشگاه راه یافتند. اما پس از مدتی که اعتقاد آنها آشکار شد، از دانشگاه اخراج شدند.

طی چهار دهه گذشته، بهائیان از امکان ادامه تحصیل، استخدام در ارگان‌های دولتی، مشاغل خصوصی خاص مرتبط با تولید و توزیع مواد غذایی و... نیز محروم بوده‌اند. حتی در مواردی اموال آنها با پرونده‌سازی ضبط شده است، به شکلی که به‌رغم پیگیری‌ها، به دلیل بهائی بودن، نتوانستند حق خود را استیفا کنند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مذهب رسمی ایران شیعه اثنی عشری است. علی‌رغم ادعاهای حاکمان جمهوری اسلامی، سایر اقلیت‌های دینی، مذهبی و اعتقادی بارها پس از افشای باور خود، از حقوق شهروندی محروم شده‌اند.