بازماندگان اعدام‌شدگان ٦٧: اجساد پدران، مادران و بستگان ما کجاست؟

خانواده‌های اعدام‌شدگان می‌گویند جمهوری اسلامی در تلاش است تا اسناد جنایاتش را نابود کند

مسئولان بهشت‌زهرای تهران از بهاییان خواسته‌اند تا برای دفن افراد درگذشته به گورستان خاوران مراجعه کنند- شبکه اجتماعی

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر خاکسپاری بهاییان در خاوران، بازماندگان اعدام‌شدگان سال ۶۷ با اعتراض به این اقدام، گفته شده است جمهوری اسلامی در تلاش است بقایای جنایاتش را پاکسازی کند.

در این بیانیه تاکید شده که پس از گذشت ۳۰ سال، دادخواهی برای برقراری عدالت علیه بانیان این کشتار ادامه دارد.

طی روزهای اخیر اخباری مبنی‌بر تلاش برای دفن اجساد جدید در خاوران منتشر شد و واکنش‌های منفی بسیاری برانگیخت.

در بیانیه بازماندگان اعدام‌های سال ۶۷، با تأکید بر اینکه طی سال‌های پس از انقلاب ۵۷، جامعه بهاییان نیز درد خاکسپاری بدون احترام را چشیده‌اند، از آنها خواسته شده که به تعرض به اجساد، خاطرات و تاریخ اعدامیان دهه ۶۰ که خواسته نیروهای امنیتی است تن ندهند.

چندی پیش، مسئولان بهشت‌زهرای تهران، با جلوگیری از دفن درگذشتگان شهروندان بهایی در آرامستان بهاییان تهران (گلستان جاوید)، از آنها خواسته‌اند تا برای دفن افراد درگذشته به گورستان خاوران مراجعه کنند. این در حالی است که گورستان خاوران به‌عنوان سندی برای کشتارهای دهه ۶۰، هنوز اجازه تحقیق و تفحص نیافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی قصد دارد با اجبار بهاییان به دفن درگذشتگانشان در گورستان خاوران، هم به ادامه آزار سیستماتیک علیه آنها ادامه دهد و هم آثار به‌جامانده از کشتار دهه ۶۰ را نابود کند. کشتارهایی که ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس فعلی قوه قضائیه، نقش پررنگی در اجرای آنها داشته است.

۳۳ سال پیش هیئت مرگ متشکل از حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) حکم اعدام بیش از سه هزار نفر از زندانیان سیاسی را صادر کردند. بسیاری از این زندانیان زیر سن قانونی بودند. برخی از آنها در حال سپری کردن حکم زندان خود بودند. برخی دیگر بر اساس حکم اولیه تا چند ماه بعد باید آزاد می‌شدند. اما هیئت مرگ با حکمی از سوی آیت‌الله خمینی، بدون توجه به سن و احکام پیشین آنها، دستور اعدام آنها را صادر کرد.

گورستان خاوران محلی است که بین سال‌های ۶۰ تا ۶۷، نیروهای جمهوری اسلامی، اجساد کشته شده مخالفان خود را در آن دفن می‌کردند. آنها معتقد بودند که کشته‌شدگان به دلیل ارتداد، حق ندارند در گورستان مسلمانان به خاک سپرده شوند.